Даний курс
розрахований на засвоєння здобувачами освіти професійної (професійно-технічної)
освіти з професій «Помічник вихователя» основ професійно-теоретичної підготовки
з тем: загальні засади дошкільної педагогіки, розвиток теорії і практики
дошкільної педагогіки, зміст і методи виховання дітей дошкільного віку,
виховання дітей у грі, навчання дітей дошкільного віку, дошкільний заклад,
сім’я, заклад початкової освіти. Програма з предмета складена на основі типових
програм Державного стандарту професійно-технічної освіти для підготовки
кваліфікованих робітників у закладі професійної (професійно-технічної) освіти
та Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної
освіти України.
ПРОГРАМА З ПРЕДМЕТУ
1. Загальні засади дошкільної педагогіки
Предмет дошкільної педагогіки. Зв’язок дошкільної
педагогіки з іншими науками. Особистість дитини як об’єкт і суб’єкт виховання. Виховання
і розвиток. Вікова періодизація дитинства. Вікові й індивідуальні особливості
дітей
2. Розвиток теорії і практики
дошкільної педагогіки
Становлення і розвиток науки про
дошкільне виховання. Сучасна система дошкільної освіти. Програми виховання і
навчання дітей.
3. Зміст і методи виховання дітей
дошкільного віку
Ідеал і мета виховання. Завдання
виховання дітей дошкільного віку. Завдання фізичного виховання. Засоби
фізичного виховання. Виховання культурно-гігієнічних навичок. Розумовий
розвиток і розумове виховання. Завдання розумового виховання. Засоби розумового
виховання. Система сенсорного виховання. Моральний розвиток і моральне
виховання. Завдання морального виховання. Засоби морального виховання. Методи
морального виховання. Виховання вольової поведінки, основ гуманізму, патріотизму.
Трудове виховання. Завдання трудового виховання. Види праці дітей. Форми
організації трудової діяльності дітей. Естетичний розвиток і естетичне
виховання. Завдання естетичного виховання. Засоби та методи естетичного
виховання.
4. Виховання дітей у грі
Походження гри. Особливості гри як
засобу всебічного розвитку дитини. Класифікація дитячих ігор. Виховна і освітня
цінність іграшки. Види іграшок. Вимоги до іграшок. Творчі ігри. Режисерські
ігри. Сюжетно-рольові ігри. Театралізовані ігри. Будівельно-конструкційні ігри.
Особливості дидактичної гри. Структура дидактичної гри. Види дидактичних ігор.
5. Навчання дітей дошкільного
віку
Особливості навчання дітей
дошкільного віку. Зміст навчання дітей дошкільного віку. Принципи і типи
навчання. Методи навчання. Класифікація методів навчання. Форми організації
навчання дітей.
6. Заклад дошкільної освіти,
сім’я, заклад освіти
Педагогічний процес у закладі дошкільної освіти. Закономірності
педагогічного процесу. Розвивальне середовище як складова педагогічного процесу.
Виховна функція сім’ї. Особливості сімейного виховання дошкільників. Форми
роботи закладу дошкільної освіти із сім’єю. Готовність дошкільників до навчання
у закладі освіти І ст. Спільна робота закладу дошкільної освіти і закладу освіти
І ст.
Навчальний посібник "Дошкільна педагогіка"
1.1. Предмет дошкільної педагогіки
Дошкільна педагогіка як галузь педагогічних знань
Значення дошкільного дитинства
Дитинство як соціально-педагогічне явище
Зв\'язок дошкільної педагогіки з іншими науками
1.2. Особистість дитини як об\'єкт і суб\'єкт виховання
Виховання і розвиток
Роль дорослого в розвитку дитини
Вікова періодизація дитинства
Вікові й індивідуальні особливості дітей
Обдаровані діти
Діти з проблемами розвитку
1.3. Педагогічне дослідження в галузі дошкільної педагогіки
Методологія педагогічного дослідження
Методи наукового дослідження в галузі дошкільної педагогіки
Упровадження результатів наукових досліджень у практику дошкільної освіти
Значення передового педагогічного досвіду
2. Розвиток теорії і практики дошкільної педагогіки
2.1. Становлення і розвиток науки про дошкільне виховання
Проблеми дошкільного виховання у педагогічній думці давнього світу
Погляд на проблеми виховання дітей дошкільного віку в епоху середньовіччя
Розвиток ідей дошкільного виховання в епоху Відродження
Педагогіка дошкільного віку епохи Просвітництва
Педагогічні теорії та практика дошкільного виховання XIX ст.
Розвиток теорії і практики вітчизняної дошкільної освіти наприкінці XIX — у першій половині XX ст.
Розвиток вітчизняної дошкільної педагогіки у другій половині XX ст.
Зарубіжні педагогічні концепції дошкільної освіти XX ст.
Актуальні проблеми дошкільної педагогіки
2.2. Сучасна система дошкільної освіти
Дошкільні заклади в системі національної освіти
Типи дошкільних закладів і їх функції
Програми виховання і навчання дітей
Підготовка педагогічних кадрів для системи дошкільної освіти
Дошкільна освіта за кордоном
Міжнародне співробітництво у галузі дошкільної освіти
3. Зміст і методи виховання дітей дошкільного віку
3.1. Мета і завдання виховання дітей дошкільного віку
Ідеал і мета виховання
Завдання виховання дітей дошкільного віку
3.2. Фізичне виховання дітей дошкільного віку
Фізичний розвиток і фізичне виховання
Розвиток теорії фізичного виховання
Завдання фізичного виховання дітей
Засоби фізичного виховання дітей дошкільного віку
Виховання культурно-гігієнічних навичок
3.3. Розумове виховання дітей дошкільного віку
Розумовий розвиток і розумове виховання
Розвиток теорії розумового виховання дітей
Завдання розумового виховання дошкільників
Зміст і засоби розумового виховання дітей
Система сенсорного виховання
3.4. Моральне виховання дітей дошкільного віку
Моральний розвиток і моральне виховання
Розвиток теорії морального виховання дітей
Завдання морального виховання
Закономірності процесу морального виховання
Моральне виховання в процесі спілкування з дорослими
Моральне виховання у грі
Моральне виховання у трудовій діяльності
Моральне виховання в процесі навчання
Методи морального виховання
Виховання вольової поведінки
Виховання основ гуманізму
Виховання патріотизму
3.5. Трудове виховання дітей дошкільного віку
Розвиток теорії трудового виховання
Завдання трудового виховання
Особливості трудової діяльності дошкільників
Ознайомлення дітей з працею дорослих
Види праці дітей
Форми організації трудової діяльності дітей
3.6. Естетичне виховання дітей дошкільного віку
Естетичний розвиток і естетичне виховання
Розвиток теорії естетичного виховання
Завдання естетичного виховання дітей дошкільного віку
Зміст естетичного виховання дітей дошкільного віку
Засоби та методи естетичного виховання
3.7. Єдність і взаємозв\'язок завдань виховання дошкільників
4. Виховання дітей у грі
4.1. Теорія гри
Походження гри
Наукові теорії та сучасні дослідження гри
Особливості гри як засобу всебічного розвитку дитини
Класифікація дитячих ігор
4.2. Іграшка
Виховна і освітня цінність іграшки
Історія іграшки
Українська народна іграшка
Види іграшок
Вимоги до іграшок
4.3. Творчі ігри
Виховне значення творчої гри
Передумови розвитку сюжетно-рольової гри в ранньому віці
Режисерські ігри
Сюжетно-рольові ігри
Театралізовані ігри
Будівельно-конструкційні ігри
Роль вихователя у розвитку ігрової діяльності дітей
4.4. Дидактичні ігри
Особливості дидактичної гри
Структура дидактичної гри
Види дидактичних ігор
Педагогічне керівництво дидактичними іграми
5. Навчання дітей дошкільного віку
5.1. Загальні основи дошкільної дидактики
Особливості навчання дітей дошкільного віку
Зміст навчання дітей дошкільного віку
Принципи і типи навчання
5.2. Методи і форми організації навчання
Особливості методів навчання
Форми організації навчання дітей дошкільного віку
6. Дошкільний заклад, сім\'я, школа
6.1. Педагогічний процес у дошкільному закладі
Закономірності педагогічного процесу
Структура педагогічного процесу
Розвивальне середовище як складова педагогічного процесу
Планування педагогічного процесу
Планування у різновікових групах
6.2. Взаємодія сім\'ї і дошкільного закладу у вихованні дітей
Виховна функція сім\'ї
Особливості сімейного виховання дошкільників
Батьківський авторитет
Педагогічна культура батьків
Виховання батьків
Форми роботи дошкільного закладу із сім\'єю
6.3. Підготовка дитини до навчання в школі
Наступність, спадкоємність, перспективність у системі безперервної освіти
Готовність дітей до шкільного навчання
Адаптація до шкільного навчання
Спільна робота дошкільного закладу і школи
Біографічні довідки
Короткий термінологічний словник
1.1. Предмет дошкільної педагогіки
Використовуючи загальнонаукові, загальнопедагогічні методи дослідження, черпаючи відомості із
психології, анатомії та фізіології людини, дошкільна педагогіка досліджує закономірності й особливості
розвитку, навчання та виховання дитини від її народження до вступу до школи. На основі теоретичних
пошуків, аналізу реальної практики вона розробляє, вдосконалює засоби, методи і прийоми виховання
дітей у сім´ї, дошкільних установах, прогнозує тенденції їх розвитку, певною мірою впливає і на політику
держави у цій сфері.
Дошкільна педагогіка як галузь педагогічних знань
Педагогіка — багатогалузева наука, яка охоплює всі аспекти навчання і виховання особистості. Однією з
її галузей є вікова педагогіка — наука, що вивчає закономірності навчання і виховання людей різних
вікових груп. Суттєвий пласт вікової педагогічної проблематики стосується навчання і виховання дітей
дошкільного віку. Саме на цьому проблемному полі функціонує одна із складових вікової педагогіки —
дошкільна педагогіка.
Дошкільна педагогіка — наука про закономірності виховання і навчання дітей від народження до вступу
до школи.
Ядром інтересу дошкільної педагогіки є дитина віком до 6—7 років і чинники, що впливають на її
розвиток у сім´ї, дошкільних закладах, суспільстві загалом. Значущість її досліджень, рекомендацій
обумовлена тим, що саме в цьому віці найстрімкіше розвиваються фізичні та психічні якості дитини,
формуються контури її як особистості. Саме у прилученні дитини до світу людей полягає найважливіше
завдання дошкільної педагогіки, реалізація якого на кожному історичному етапі, у різних соціальних,
етнічних, культурних середовищах має свої особливості. У цьому процесі беруть участь батьки, педагоги,
соціальні спільноти, суспільство загалом; позначаються на ньому події та явища навколишньої дійсності,
природа. Він є невіддільним від повсякденного буття дитини, де вона здобуває життєвий досвід,
розвивається фізично, розумово, духовно, психічно.
Об´єктом дошкільної педагогіки є виховання дітей дошкільного віку як цілеспрямований процес, а її
предметом — закономірності, суперечності стосунків, технології організації та здійснення виховного
процесу, що визначають розвиток особистості. Дошкільна педагогіка вивчає педагогічні факти (відомості
про педагогічну діяльність, які засвідчують зміни у розвитку, вихованні та навчанні дитини) та
педагогічні явища (те, що відбувається в процесі взаємодії педагогів і вихованців, відображає розв´язання
певних педагогічних завдань).
Немає жодного аспекту життя дошкільника, його взаємодії із соціальним і природним середовищем, до
якого була б байдужою дошкільна педагогіка. Тому таким широким є коло проблем, які вона досліджує.
Аналізуючи, інтерпретуючи їх, дошкільна педагогіка виходить передусім із гуманістичних засад
педагогічної теорії і практики, зорієнтованих на гармонійний особистісний розвиток дитини.
Послуговуючись цим критерієм, вона досліджує закономірності, реальну практику навчання і виховання
дітей, взаємодію в цьому процесі суспільного і родинного чинників, особливості особистісного розвитку
дошкільників в період від народження до школи. Водночас вона відстежує, аналізує взаємозв´язок між
розвитком дитини і вихованням — процесом цілеспрямованого формування особистості дитини. Процес
виховання охоплює навчання — передавання і засвоєння знань, умінь і навичок — та власне виховання —
формування фізичних, моральних, розумових, естетичних, трудових якостей, а також мотивів поведінки.
Цілеспрямований виховний процес неможливий без передбачення його результатів, що налаштовує
дошкільну педагогіку на прогностичні дослідження тенденцій, перспектив розвитку людства, проблем, які
доведеться вирішувати системі виховання, в тому числі й дошкільного. Йдеться не тільки про планування
розвитку дошкільних закладів, кадрового і методичного їх забезпечення, а й про формування необхідних
людині майбутнього особистісних якостей, умінь і навичок, основи яких закладаються у дитинстві.
Дошкільна педагогіка відстежує особливості впливу соціального середовища, зокрема засобів масової
інформації, на формування особистості дошкільника. Цим спричинена її активна роль у педагогізацїі
суспільства — посиленні впливу педагогіки на змістові, виховні параметри соціальних взаємозв´язків
людей, якість інформаційного матеріалу, яким послуговуються ЗМІ.
Подібно до інших педагогічних наук, дошкільна педагогіка розглядає виховання як спеціально
організований процес, взаємодію дорослої людини і дитини, спрямовану на формування у неї необхідних
уявлень, навичок, якостей. У цій взаємодії дитина є не тільки об´єктом, а й суб´єктом виховання, що
означає рівноцінність особистісних якостей дитини і педагога, визнання їх рівноправними учасниками
виховного процесу.
Актуальними проблемами дошкільної педагогіки є визначення мети, завдань, змісту, методів виховання
дітей у сім´ї та дошкільних закладах, а також підготовка їх до школи.
Дошкільна педагогіка є синтезом теорії і практики. Теоретична її частина досліджує, обґрунтовує закони
виховання, навчання і розвитку дитини, а практична забезпечує організацію цих процесів на практиці.
Обидві вони реалізуються в єдності, збагачуючи одна одну. Гармонійна взаємодія теоретичних і
практичних аспектів є передумовою належного функціонування всіх ланок і чинників дошкільного
виховання.
Джерелами дошкільної педагогіки як науки є:
— народна педагогіка, тобто емпіричні педагогічні знання, педагогічний досвід народу. У ній
закумульовані виховний, освітній досвід, культура народу, його ідеал досконалої людини. Народна
педагогіка увібрала у себе і зберегла унікальний досвід виховання і навчання дітей дошкільного віку, який
витримав багатовікову перевірку на дієвість і дотепер не втратив своєї актуальності;
— ідеї видатних педагогів минулого. До них належать пам´ятки вітчизняної педагогічної культури,
класична спадщина педагогів-гуманістів;
— експериментальні дослідження проблем розвитку і виховання. їх результати є базою сучасної
дошкільної педагогіки як експериментальної науки. Головним критерієм наукових досліджень є їх
актуальність для практики виховання і навчання дітей;
— передовий педагогічний досвід. Це діяльність педагогів-новаторів та колективів дошкільних закладів.
Найважливіше значення має пошук вихователів у галузі педагогічної інноватики — розроблення,
освоєння та впровадження нових педагогічних технологій, методик, засобів;
— дані суміжних наук, особливо людинознавчих.
Якщо шкільна практика відразу професіоналізувалася, розвивалася на наукових засадах, набувала
системності, організованості, то дошкільне виховання дітей тривалий час, за незначними винятками, було
справою сім´ї, більше опиралося на народні, сімейні традиції. Саме на цьому ґрунтуються твердження, що
одним із найважливіших джерел дошкільної педагогіки є етнопедагогіка.
Етнопедагогіка (грец. ethnos — народ, paidagogike — наука про виховання і навчання людини) — наука
про досвід народу у вихованні підростаючих поколінь, відображений у морально-етичних ідеалах,
поглядах на мету і засоби формування людини, у сукупності народних засобів, умінь і навичок виховання
дітей.
Як невід´ємна складова культури народу, зародилася вона у сиву давнину, своїм змістом закорінена у
традиції, ментальність народу, які обумовлені особливостями його економічного, соціального,
культурного, духовного буття тощо. Предметом етнопедагогіки є педагогічна культура роду, етносоціуму,
нації або народності. Тому, попри споріднені особливості, у кожного народу вона має свою специфіку.
Наприклад, у народності ягуа (Колумбія, Перу) маленьких дітей виховують старші діти, а жителі острова
Алора, який у Тихому океані, відносно байдуже ставляться до дітей, що значно уповільнює процес
соціалізації — інтеграції індивіда в суспільство шляхом засвоєння етнокультури, соціальних норм і
установок, на основі яких формуються соціально значущі риси особистості.
З розвитком цивілізації, особливо технічного прогресу, міграції людей, транснаціональної економічної
інтеграції, процесів глобалізації етнопедагогіка зазнала суттєвих змін. Певною мірою це послабило увагу
до багатьох її аспектів, що засвідчила поява такого феномена, як “громадянин планети”. Водночас не
менш потужним є процес утвердження етнопедагогіки у нових соціально-історичних реаліях, зумовлений
прагненням народів зберегти, розвинути свою самобутність. Адже принципи етнопедагогіки відображені
в мові, народних звичаях, традиціях, святах, обрядах, ритуалах, символах, образотворчому, музичному,
хореографічному мистецтвах, досвіді родинного виховання, сімейно-побутовій культурі, народних
дитячих іграх, іграшках тощо. А головними засобами виховання у підростаючого покоління є рідна мова,
історія, фольклор, мистецтво і свята народного календарного циклу, народні символи та прикмети,
родинно-побутова культура, звичаї, традиції, обряди.
Українська етнопедагогіка має багату історію і давні традиції. Ґрунтується вона на засадах гуманізму,
Дошкільна педагогіка як галузь педагогічних знань
Значення дошкільного дитинства
Дитинство як соціально-педагогічне явище
Зв\'язок дошкільної педагогіки з іншими науками
1.2. Особистість дитини як об\'єкт і суб\'єкт виховання
Виховання і розвиток
Роль дорослого в розвитку дитини
Вікова періодизація дитинства
Вікові й індивідуальні особливості дітей
Обдаровані діти
Діти з проблемами розвитку
1.3. Педагогічне дослідження в галузі дошкільної педагогіки
Методологія педагогічного дослідження
Методи наукового дослідження в галузі дошкільної педагогіки
Упровадження результатів наукових досліджень у практику дошкільної освіти
Значення передового педагогічного досвіду
2. Розвиток теорії і практики дошкільної педагогіки
2.1. Становлення і розвиток науки про дошкільне виховання
Проблеми дошкільного виховання у педагогічній думці давнього світу
Погляд на проблеми виховання дітей дошкільного віку в епоху середньовіччя
Розвиток ідей дошкільного виховання в епоху Відродження
Педагогіка дошкільного віку епохи Просвітництва
Педагогічні теорії та практика дошкільного виховання XIX ст.
Розвиток теорії і практики вітчизняної дошкільної освіти наприкінці XIX — у першій половині XX ст.
Розвиток вітчизняної дошкільної педагогіки у другій половині XX ст.
Зарубіжні педагогічні концепції дошкільної освіти XX ст.
Актуальні проблеми дошкільної педагогіки
2.2. Сучасна система дошкільної освіти
Дошкільні заклади в системі національної освіти
Типи дошкільних закладів і їх функції
Програми виховання і навчання дітей
Підготовка педагогічних кадрів для системи дошкільної освіти
Дошкільна освіта за кордоном
Міжнародне співробітництво у галузі дошкільної освіти
3. Зміст і методи виховання дітей дошкільного віку
3.1. Мета і завдання виховання дітей дошкільного віку
Ідеал і мета виховання
Завдання виховання дітей дошкільного віку
3.2. Фізичне виховання дітей дошкільного віку
Фізичний розвиток і фізичне виховання
Розвиток теорії фізичного виховання
Завдання фізичного виховання дітей
Засоби фізичного виховання дітей дошкільного віку
Виховання культурно-гігієнічних навичок
3.3. Розумове виховання дітей дошкільного віку
Розумовий розвиток і розумове виховання
Розвиток теорії розумового виховання дітей
Завдання розумового виховання дошкільників
Зміст і засоби розумового виховання дітей
Система сенсорного виховання
3.4. Моральне виховання дітей дошкільного віку
Моральний розвиток і моральне виховання
Розвиток теорії морального виховання дітей
Завдання морального виховання
Закономірності процесу морального виховання
Моральне виховання в процесі спілкування з дорослими
Моральне виховання у грі
Моральне виховання у трудовій діяльності
Моральне виховання в процесі навчання
Методи морального виховання
Виховання вольової поведінки
Виховання основ гуманізму
Виховання патріотизму
3.5. Трудове виховання дітей дошкільного віку
Розвиток теорії трудового виховання
Завдання трудового виховання
Особливості трудової діяльності дошкільників
Ознайомлення дітей з працею дорослих
Види праці дітей
Форми організації трудової діяльності дітей
3.6. Естетичне виховання дітей дошкільного віку
Естетичний розвиток і естетичне виховання
Розвиток теорії естетичного виховання
Завдання естетичного виховання дітей дошкільного віку
Зміст естетичного виховання дітей дошкільного віку
Засоби та методи естетичного виховання
3.7. Єдність і взаємозв\'язок завдань виховання дошкільників
4. Виховання дітей у грі
4.1. Теорія гри
Походження гри
Наукові теорії та сучасні дослідження гри
Особливості гри як засобу всебічного розвитку дитини
Класифікація дитячих ігор
4.2. Іграшка
Виховна і освітня цінність іграшки
Історія іграшки
Українська народна іграшка
Види іграшок
Вимоги до іграшок
4.3. Творчі ігри
Виховне значення творчої гри
Передумови розвитку сюжетно-рольової гри в ранньому віці
Режисерські ігри
Сюжетно-рольові ігри
Театралізовані ігри
Будівельно-конструкційні ігри
Роль вихователя у розвитку ігрової діяльності дітей
4.4. Дидактичні ігри
Особливості дидактичної гри
Структура дидактичної гри
Види дидактичних ігор
Педагогічне керівництво дидактичними іграми
5. Навчання дітей дошкільного віку
5.1. Загальні основи дошкільної дидактики
Особливості навчання дітей дошкільного віку
Зміст навчання дітей дошкільного віку
Принципи і типи навчання
5.2. Методи і форми організації навчання
Особливості методів навчання
Форми організації навчання дітей дошкільного віку
6. Дошкільний заклад, сім\'я, школа
6.1. Педагогічний процес у дошкільному закладі
Закономірності педагогічного процесу
Структура педагогічного процесу
Розвивальне середовище як складова педагогічного процесу
Планування педагогічного процесу
Планування у різновікових групах
6.2. Взаємодія сім\'ї і дошкільного закладу у вихованні дітей
Виховна функція сім\'ї
Особливості сімейного виховання дошкільників
Батьківський авторитет
Педагогічна культура батьків
Виховання батьків
Форми роботи дошкільного закладу із сім\'єю
6.3. Підготовка дитини до навчання в школі
Наступність, спадкоємність, перспективність у системі безперервної освіти
Готовність дітей до шкільного навчання
Адаптація до шкільного навчання
Спільна робота дошкільного закладу і школи
Біографічні довідки
Короткий термінологічний словник
1.1. Предмет дошкільної педагогіки
Використовуючи загальнонаукові, загальнопедагогічні методи дослідження, черпаючи відомості із
психології, анатомії та фізіології людини, дошкільна педагогіка досліджує закономірності й особливості
розвитку, навчання та виховання дитини від її народження до вступу до школи. На основі теоретичних
пошуків, аналізу реальної практики вона розробляє, вдосконалює засоби, методи і прийоми виховання
дітей у сім´ї, дошкільних установах, прогнозує тенденції їх розвитку, певною мірою впливає і на політику
держави у цій сфері.
Дошкільна педагогіка як галузь педагогічних знань
Педагогіка — багатогалузева наука, яка охоплює всі аспекти навчання і виховання особистості. Однією з
її галузей є вікова педагогіка — наука, що вивчає закономірності навчання і виховання людей різних
вікових груп. Суттєвий пласт вікової педагогічної проблематики стосується навчання і виховання дітей
дошкільного віку. Саме на цьому проблемному полі функціонує одна із складових вікової педагогіки —
дошкільна педагогіка.
Дошкільна педагогіка — наука про закономірності виховання і навчання дітей від народження до вступу
до школи.
Ядром інтересу дошкільної педагогіки є дитина віком до 6—7 років і чинники, що впливають на її
розвиток у сім´ї, дошкільних закладах, суспільстві загалом. Значущість її досліджень, рекомендацій
обумовлена тим, що саме в цьому віці найстрімкіше розвиваються фізичні та психічні якості дитини,
формуються контури її як особистості. Саме у прилученні дитини до світу людей полягає найважливіше
завдання дошкільної педагогіки, реалізація якого на кожному історичному етапі, у різних соціальних,
етнічних, культурних середовищах має свої особливості. У цьому процесі беруть участь батьки, педагоги,
соціальні спільноти, суспільство загалом; позначаються на ньому події та явища навколишньої дійсності,
природа. Він є невіддільним від повсякденного буття дитини, де вона здобуває життєвий досвід,
розвивається фізично, розумово, духовно, психічно.
Об´єктом дошкільної педагогіки є виховання дітей дошкільного віку як цілеспрямований процес, а її
предметом — закономірності, суперечності стосунків, технології організації та здійснення виховного
процесу, що визначають розвиток особистості. Дошкільна педагогіка вивчає педагогічні факти (відомості
про педагогічну діяльність, які засвідчують зміни у розвитку, вихованні та навчанні дитини) та
педагогічні явища (те, що відбувається в процесі взаємодії педагогів і вихованців, відображає розв´язання
певних педагогічних завдань).
Немає жодного аспекту життя дошкільника, його взаємодії із соціальним і природним середовищем, до
якого була б байдужою дошкільна педагогіка. Тому таким широким є коло проблем, які вона досліджує.
Аналізуючи, інтерпретуючи їх, дошкільна педагогіка виходить передусім із гуманістичних засад
педагогічної теорії і практики, зорієнтованих на гармонійний особистісний розвиток дитини.
Послуговуючись цим критерієм, вона досліджує закономірності, реальну практику навчання і виховання
дітей, взаємодію в цьому процесі суспільного і родинного чинників, особливості особистісного розвитку
дошкільників в період від народження до школи. Водночас вона відстежує, аналізує взаємозв´язок між
розвитком дитини і вихованням — процесом цілеспрямованого формування особистості дитини. Процес
виховання охоплює навчання — передавання і засвоєння знань, умінь і навичок — та власне виховання —
формування фізичних, моральних, розумових, естетичних, трудових якостей, а також мотивів поведінки.
Цілеспрямований виховний процес неможливий без передбачення його результатів, що налаштовує
дошкільну педагогіку на прогностичні дослідження тенденцій, перспектив розвитку людства, проблем, які
доведеться вирішувати системі виховання, в тому числі й дошкільного. Йдеться не тільки про планування
розвитку дошкільних закладів, кадрового і методичного їх забезпечення, а й про формування необхідних
людині майбутнього особистісних якостей, умінь і навичок, основи яких закладаються у дитинстві.
Дошкільна педагогіка відстежує особливості впливу соціального середовища, зокрема засобів масової
інформації, на формування особистості дошкільника. Цим спричинена її активна роль у педагогізацїі
суспільства — посиленні впливу педагогіки на змістові, виховні параметри соціальних взаємозв´язків
людей, якість інформаційного матеріалу, яким послуговуються ЗМІ.
Подібно до інших педагогічних наук, дошкільна педагогіка розглядає виховання як спеціально
організований процес, взаємодію дорослої людини і дитини, спрямовану на формування у неї необхідних
уявлень, навичок, якостей. У цій взаємодії дитина є не тільки об´єктом, а й суб´єктом виховання, що
означає рівноцінність особистісних якостей дитини і педагога, визнання їх рівноправними учасниками
виховного процесу.
Актуальними проблемами дошкільної педагогіки є визначення мети, завдань, змісту, методів виховання
дітей у сім´ї та дошкільних закладах, а також підготовка їх до школи.
Дошкільна педагогіка є синтезом теорії і практики. Теоретична її частина досліджує, обґрунтовує закони
виховання, навчання і розвитку дитини, а практична забезпечує організацію цих процесів на практиці.
Обидві вони реалізуються в єдності, збагачуючи одна одну. Гармонійна взаємодія теоретичних і
практичних аспектів є передумовою належного функціонування всіх ланок і чинників дошкільного
виховання.
Джерелами дошкільної педагогіки як науки є:
— народна педагогіка, тобто емпіричні педагогічні знання, педагогічний досвід народу. У ній
закумульовані виховний, освітній досвід, культура народу, його ідеал досконалої людини. Народна
педагогіка увібрала у себе і зберегла унікальний досвід виховання і навчання дітей дошкільного віку, який
витримав багатовікову перевірку на дієвість і дотепер не втратив своєї актуальності;
— ідеї видатних педагогів минулого. До них належать пам´ятки вітчизняної педагогічної культури,
класична спадщина педагогів-гуманістів;
— експериментальні дослідження проблем розвитку і виховання. їх результати є базою сучасної
дошкільної педагогіки як експериментальної науки. Головним критерієм наукових досліджень є їх
актуальність для практики виховання і навчання дітей;
— передовий педагогічний досвід. Це діяльність педагогів-новаторів та колективів дошкільних закладів.
Найважливіше значення має пошук вихователів у галузі педагогічної інноватики — розроблення,
освоєння та впровадження нових педагогічних технологій, методик, засобів;
— дані суміжних наук, особливо людинознавчих.
Якщо шкільна практика відразу професіоналізувалася, розвивалася на наукових засадах, набувала
системності, організованості, то дошкільне виховання дітей тривалий час, за незначними винятками, було
справою сім´ї, більше опиралося на народні, сімейні традиції. Саме на цьому ґрунтуються твердження, що
одним із найважливіших джерел дошкільної педагогіки є етнопедагогіка.
Етнопедагогіка (грец. ethnos — народ, paidagogike — наука про виховання і навчання людини) — наука
про досвід народу у вихованні підростаючих поколінь, відображений у морально-етичних ідеалах,
поглядах на мету і засоби формування людини, у сукупності народних засобів, умінь і навичок виховання
дітей.
Як невід´ємна складова культури народу, зародилася вона у сиву давнину, своїм змістом закорінена у
традиції, ментальність народу, які обумовлені особливостями його економічного, соціального,
культурного, духовного буття тощо. Предметом етнопедагогіки є педагогічна культура роду, етносоціуму,
нації або народності. Тому, попри споріднені особливості, у кожного народу вона має свою специфіку.
Наприклад, у народності ягуа (Колумбія, Перу) маленьких дітей виховують старші діти, а жителі острова
Алора, який у Тихому океані, відносно байдуже ставляться до дітей, що значно уповільнює процес
соціалізації — інтеграції індивіда в суспільство шляхом засвоєння етнокультури, соціальних норм і
установок, на основі яких формуються соціально значущі риси особистості.
З розвитком цивілізації, особливо технічного прогресу, міграції людей, транснаціональної економічної
інтеграції, процесів глобалізації етнопедагогіка зазнала суттєвих змін. Певною мірою це послабило увагу
до багатьох її аспектів, що засвідчила поява такого феномена, як “громадянин планети”. Водночас не
менш потужним є процес утвердження етнопедагогіки у нових соціально-історичних реаліях, зумовлений
прагненням народів зберегти, розвинути свою самобутність. Адже принципи етнопедагогіки відображені
в мові, народних звичаях, традиціях, святах, обрядах, ритуалах, символах, образотворчому, музичному,
хореографічному мистецтвах, досвіді родинного виховання, сімейно-побутовій культурі, народних
дитячих іграх, іграшках тощо. А головними засобами виховання у підростаючого покоління є рідна мова,
історія, фольклор, мистецтво і свята народного календарного циклу, народні символи та прикмети,
родинно-побутова культура, звичаї, традиції, обряди.
Українська етнопедагогіка має багату історію і давні традиції. Ґрунтується вона на засадах гуманізму,