ПРАКТИЧНІ
МЕТОДИ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПРИРОДОЮ
До основних
практичних методів ознайомлення дошкільників з природою відносяться:
праця в
природі,
нескладні
досліди
Праця в
природі розглядається як один з основних методів ознайомлення дошкільників з
природою. Результати численних теоретичних та експериментальних досліджень
свідчать про те, що під впливом праці розвиваються всі розумові і фізичні сили
людини.
Цінність
праці в природі полягає в тому, що дитина в процесі трудової діяльності
взаємодіє з реальними об’єктами природи, а це створює найкращі можливості для
формування реалістичних уявлень про об’єкти природи, зв’язки між ними. В
процесі праці найбільш переконливо, наочно діти впевнюються у зв’язку між
умовами для рослин, тварин і їх ростом, розвитком.
Під час
праці мова дітей збагачується новими для них словами (живець, борозенка,
добрива тощо), враження від діяльності спонукають до активного обміну думками,
сприяють формуванню суджень на основі аналізу, порівнянь.
У процесі
праці створюються сприятливі умови для сенсорного розвитку дітей. Діти
оволодівають новими прийомами обстеження: навчаються відрізняти суху землю від
вологої, пухку від твердої, культурні рослини від бур’янів.
Праця в
природі є тією діяльністю, в процесі якої оптимально здійснюються всі завдання
екологічного виховання: формування знань про найбільш важливі залежності в
природі, доступні дошкільникам, ціннісні орієнтації, бажання спілкуватися з
природою, засвоєння правил про природокористування і формування перших навичок,
що сприяють поліпшенню навколишнього середовища.
Праця
об’єднує, дисциплінує, виховує почуття відповідальності за життя живих істот,
адже пташка, позбавлена корму, може через добу загинути, несвоєчасно политі
рослини під час спеки засихають.
Праця в
природі сприяє вихованню інтересу до сільськогосподарської праці, поваги до
людей, які нею займаються. Під час догляду за рослинами, тваринами у дітей
формуються трудові навички, бажання працювати.
Важливе
значення має естетичне задоволення, яке одержують діти від краси вирощених ними
квіткових рослин, від доглянутих кімнатних рослин.
Рухи на
повітрі сприяють більш інтенсивному обміну речовин, удосконалюють координацію
рухів, зміцнюють нервову систему.
Організація
праці дітей у природі вимагає дотримання педагогічних та гігієнічних вимог.
У дитячому
садку організовуються такі види праці в природі:
праця, що
зв’язана з доглядом за рослинами;
з доглядом
за тваринами;
з охороною
природи.
У дитячому
садку використовуються різні форми організації праці дітей у природі:
доручення,
чергування,
колективна
праця.
Нескладні
досліди як метод ознайомлення дітей з природою. Використання дослідів цінне
тим, що вони мають велику переконуючи силу, знання, яких набувають діти, мають
особливу доказовість, повноту і міцність. Під час проведення дослідів
забезпечується чуттєве сприймання, практична діяльність дітей і словесне
обґрунтування. Такий органічний зв’язок і сприяє максимальній активізації
розумової діяльності дітей, оскільки відповідає характеру мислення
дошкільників.
В
елементарні досліди для дітей треба вводити такі явища і об’єкти природи, які
наочно виражені, зв’язки між якими доступні осмисленню дітьми. Це встановлення
зв’язків між станом води і температурою повітря, встановлення захисних
властивостей снігу, залежності росту рослин від зміни тепла, світла, добрив,
вологи тощо.
Не можна
проводити з дітьми дослідів, у результаті яких живі істоти гинуть.
Структура
дослідів має багато спільного із спостереженнями.
Найбільше
дослідів у дитячому садку проводиться з метою вивчення властивостей об’єктів
неживої природи: води, повітря тощо. Легко переконати дітей шляхом досліду у
перетворенні води на лід і льоду на воду, у перетворенні води на пару. Можна
продемонструвати дітям дослід, який переконає їх у властивості повітря
заповнювати предмети, що нас оточують. Для цього треба у склянку закласти сухий
папірець. Звертаючись до дітей, вихователь просить помацати його, переконатися,
що він сухий, а потім пропонує такі умови досліду: склянку з папірцем він
занурює у воду. Як діти гадають, намокне папірець чи ні? Вислухавши судження
дітей, вихователь занурює склянку і, виймаючи її з води, дає дітям
переконатися, що папірець залишився сухим. Разом з дітьми приходять до
висновку, що повітря, яке заповнювало склянку, перешкоджало воді.
Кидаючи у
воду грудку землі, глини, шматок крейди, цеглини, діти за появою бульбашок
визначають наявність у них повітря.
Влітку
цікаво показати дітям утворення веселки, спрямувавши для цього проти сонця
струмінь води. Це переконує дітей в матеріальності цього гарного світлового
явища в природі.
Більшість
дослідів з рослинами проводять для того, щоб переконати дітей у важливості для
і розвитку рослин основних факторів зовнішнього середовища: води, тепла,
поживних речовин.
Використання
ігор. Під час ознайомлення дітей з природою досить часто використовуються різні
види ігор. Гра ‒ основна діяльність дитини дошкільного віку.
Надзвичайно
важлива роль ігор (особливо дидактичних) у закріпленні, систематизації і
узагальненні знань про природу. Використання дидактичних ігор природничого
змісту дає змогу формувати у дітей міцні знання, систематизувати їх, підводити
до узагальнень, розвивати мислення, мову.
Для
вирішення завдань ознайомлення дошкільників з природою в дитячому садку
використовуються ігри:
будівельно-конструктивні,
творчі
рольові,
дидактичні,
рухливі.
Немає коментарів:
Дописати коментар