СЛОВЕСНІ
МЕТОДИ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПРИРОДОЮ
До словесних
методів відносяться:
розповідь
вихователя,
читання
дитячої природознавчої літератури,
Розповідь
вихователя. Розповідь про природу повинна відповідати ряду вимог:
вона має
сприяти формуванню вірогідних знань про природу;
в ній
повинні у доступній формі розкриватися зв’язки і залежності у природі;
повинна бути
образною, емоційною, цікавою, спрямованою на формування у дітей розумного,
доброго ставлення до природи.
Розрізняють
сюжетні і описові розповіді. В основі сюжетної
розповіді завжди якась подія, випадок. До сюжетних
розповідей належать і словесні логічні завдання ‒ різновид розповіді, в якій
перед дітьми ставиться
проблемне питання, яке їм пропонується вирішити. Словесні логічні завдання використовують і в повсякденному житті і на заняттях.
проблемне питання, яке їм пропонується вирішити. Словесні логічні завдання використовують і в повсякденному житті і на заняттях.
Значно
частіше у повсякденному житті і на заняттях використовуються описові розповіді, мета яких ‒
подання інформації про ті чи інші об’єкти природи. Слід відразу відзначити, що
описові розповіді сприймаються дошкільниками не з меншим інтересом, якщо вони
подаються з урахуванням нижче зазначених вимог. Важливе значення має те, що
найчастіше вони поєднуються із сприйманням реального об’єкта природи чи з
картинкою, розкривають взаємозв’язки ‒ «таємниці», і це зумовлює зацікавленість
дітей.
Читання дитячої
природознавчої літератури. Твори дитячої природознавчої літератури сприяють
розширенню кола знань дітей про природу, знайомлять з тими явищами, які діти
інколи не можуть безпосередньо спостерігати. Через твори дитячої художньої
літератури дошкільники не тільки ознайомлюються з фактами з життя природи, але
й із зв’язками, залежностями в природі.
Читання дітям художніх творів, вивчення
віршів сприяють збагаченню мови дітей, формуванню уміння образно
висловлювати свої думки.
Природознавча
книжка дає багатий матеріал для виховання у дітей пізнавальних інтересів,
спостережливості, допитливості. Вона ставить перед дітьми нові запитання,
спонукає приглядатися до навколишньої природи.
Надзвичайно
велика виховна роль дитячих книг про природу.
Дитяча
природознавча література використовується на заняттях і у повсякденному житті.
Читання
природознавчої книги найчастіше пов’язується з бесідою. В процесі бесіди важливо допомогти дітям зрозуміти
зміст твору, повніше і глибше засвоїти його. Бесіда повинна вестися емоційно.
Вона не будується на переказі прочитаного тексту. Невелике оповідання, казку
інколи можна прочитати дітям до спостереження, щоб викликати інтерес. Невеликі
поетичні твори, а також малі форми усної народної творчості часто
використовують у процесі спостережень.
Загадки,
прислів’я, в яких сконцентровані характерні ознаки рослин, тварин, широко
використовуються переносні значення слів, метафори, алегорії як засоби
образного відображення, швидше сприймаються дітьми, якщо вони пов’язані з
безпосереднім сприйманням об’єктів природи.
Отже,
художня природознавча книга найчастіше використовується для розширення знань
дітей про відомі їм предмети і явища природи. Слухання художніх творів
пов’язане з активною діяльністю відтворюючої уяви. Цей процес буде тим дієвішим,
чим повніше будуть сформовані образи у дітей про навколишню природу.
Бесіди про
природу. Значення бесіди полягає в тому, що вона активізує розумову діяльність
дітей, оскільки в процесі бесіди створюються можливості для використання раніше
набутих знань. В ході бесіди ці знання закріплюються, збагачуються і
уточнюються. У процесі бесіди діти підводяться до встановлення причинних
зв’язків і залежностей у природі, розвивається зв’язна мова дітей, формуються
розумові операції. Під час бесід виховується ставлення дітей до природних
об’єктів. У процесі ознайомлення дошкільників з природою використовуються
бесіди:
вступні,
супровідні,
заключні.
Бесіда ‒ де
результат проведеної з дітьми роботи.
Вихователь у
ході бесіди повинен піклуватися про те, щоб використати різноманітний наочний
матеріал, який допоможе дітям пригадати і виділити суттєві ознаки явищ. Це ‒
календарі природи, малюнки дітей, ілюстрації, картини, а також технічні засоби,
які підвищують емоційну насиченість
бесіди. В процесі бесіди можна використовувати знайомі дітям вірші, прислів’я,
загадки, приказки.
Немає коментарів:
Дописати коментар