субота, 11 квітня 2020 р.

3.10. Словесні методи ознайомлення дітей з природою


СЛОВЕСНІ МЕТОДИ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПРИРОДОЮ
До словесних методів відносяться:
розповідь вихователя,
читання дитячої природознавчої літератури,
бесіди про природу.
Розповідь вихователя. Розповідь про природу повинна відповідати ряду вимог:
вона має сприяти формуванню вірогідних знань про природу;
в ній повинні у доступній формі розкриватися зв’язки і залежності у природі;
повинна бути образною, емоційною, цікавою, спрямованою на формування у дітей розумного, доброго ставлення до природи.
Розрізняють сюжетні і описові розповіді. В основі сюжетної розповіді завжди якась подія, випадок. До сюжетних розповідей належать і словесні логічні завдання ‒ різновид розповіді, в якій перед дітьми ставиться
проблемне питання, яке їм пропонується вирішити. Словесні логічні завдання використовують і в повсякденному житті і на заняттях.
Значно частіше у повсякденному житті і на заняттях використовуються описові розповіді, мета яких ‒ подання інформації про ті чи інші об’єкти природи. Слід відразу відзначити, що описові розповіді сприймаються дошкільниками не з меншим інтересом, якщо вони подаються з урахуванням нижче зазначених вимог. Важливе значення має те, що найчастіше вони поєднуються із сприйманням реального об’єкта природи чи з картинкою, розкривають взаємозв’язки ‒ «таємниці», і це зумовлює зацікавленість дітей.
Читання дитячої природознавчої літератури. Твори дитячої природознавчої літератури сприяють розширенню кола знань дітей про природу, знайомлять з тими явищами, які діти інколи не можуть безпосередньо спостерігати. Через твори дитячої художньої літератури дошкільники не тільки ознайомлюються з фактами з життя природи, але й із зв’язками, залежностями в природі.
Читання дітям художніх творів, вивчення віршів сприяють збагаченню мови дітей, формуванню уміння образно висловлювати свої думки.
Природознавча книжка дає багатий матеріал для виховання у дітей пізнавальних інтересів, спостережливості, допитливості. Вона ставить перед дітьми нові запитання, спонукає приглядатися до навколишньої природи.
Надзвичайно велика виховна роль дитячих книг про природу.
Дитяча природознавча література використовується на заняттях і у повсякденному житті.
Читання природознавчої книги найчастіше пов’язується з бесідою. В процесі бесіди важливо допомогти дітям зрозуміти зміст твору, повніше і глибше засвоїти його. Бесіда повинна вестися емоційно. Вона не будується на переказі прочитаного тексту. Невелике оповідання, казку інколи можна прочитати дітям до спостереження, щоб викликати інтерес. Невеликі поетичні твори, а також малі форми усної народної творчості часто використовують у процесі спостережень.
Загадки, прислів’я, в яких сконцентровані характерні ознаки рослин, тварин, широко використовуються переносні значення слів, метафори, алегорії як засоби образного відображення, швидше сприймаються дітьми, якщо вони пов’язані з безпосереднім сприйманням об’єктів природи.
Отже, художня природознавча книга найчастіше використовується для розширення знань дітей про відомі їм предмети і явища природи. Слухання художніх творів пов’язане з активною діяльністю відтворюючої уяви. Цей процес буде тим дієвішим, чим повніше будуть сформовані образи у дітей про навколишню природу.
Бесіди про природу. Значення бесіди полягає в тому, що вона активізує розумову діяльність дітей, оскільки в процесі бесіди створюються можливості для використання раніше набутих знань. В ході бесіди ці знання закріплюються, збагачуються і уточнюються. У процесі бесіди діти підводяться до встановлення причинних зв’язків і залежностей у природі, розвивається зв’язна мова дітей, формуються розумові операції. Під час бесід виховується ставлення дітей до природних об’єктів. У процесі ознайомлення дошкільників з природою використовуються бесіди:
вступні,
супровідні,
заключні.
Бесіда ‒ де результат проведеної з дітьми роботи.
Вихователь у ході бесіди повинен піклуватися про те, щоб використати різноманітний наочний матеріал, який допоможе дітям пригадати і виділити суттєві ознаки явищ. Це ‒ календарі природи, малюнки дітей, ілюстрації, картини, а також технічні засоби, які підвищують емоційну  насиченість бесіди. В процесі бесіди можна використовувати знайомі дітям вірші, прислів’я, загадки, приказки.



Немає коментарів:

Дописати коментар