РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ
Завдання розвитку зв’язного мовлення посідає головне місце в загальній системі
роботи з розвитку мовлення в дошкільному навчальному закладі. Навчання зв’язного
мовлення є водночас і метою, і засобом практичного опанування мовою. Зв’язне
мовлення має надзвичайне значення для розвитку інтелекту та самосвідомості
дитини, воно позитивно впливає на формування таких її важливих особистісних
якостей, як комунікабельність, доброзичливість, ініціативність, креативність,
компетентність. За допомогою добре розвиненого зв’язного мовлення дитина
навчається чітко та ясно мислити, встановлювати контакт з тими, хто її оточує,
ініціювати власні ідеї, брати участь у різних видах дитячої творчості.
Результатом, продуктом зв’язного мовлення є текст ‒ словесно виражений продукт
мовленнєво-розумової діяльності людини, якому властива завершеність, структурна
цілісність, цілеспрямованість та прагматична настанова.
Зв’язне мовлення виконує низку важливих функцій,
головною з яких є комунікативна, що реалізується у двох основних формах ‒ діалозі та монолозі. Кожна з цих форм має
свої специфічні особливості, які зумовлюють зміст і характер методики їх
формування.
Діалог ‒ форма мовної комунікації, учасники якої обмінюються
репліками-висловлюваннями. Діалогом називають також слухання та промовляння
здебільшого невеликих, неповних, еліптичних речень простої будови, якими
обмінюються співрозмовники. Він відбувається у певній ситуації та
супроводжується активною й виразною інтонацією, мімікою, жестами.
Монолог ‒ мовлення однієї людини, орієнтоване на сприймання
його іншими людьми, яке не передбачає миттєвого, безпосереднього відгуку
слухачів. Орієнтація на слухача вимагає зрозумілості та змістовності мовлення,
адже інформація, яку бажає висловити мовець, невідома іншим.
Навчання діалогічного мовлення. Одним із методів
формування діалогічного мовлення у повсякденному житті й водночас універсальною
формою мовленнєвого спілкування є розмова
вихователя з дітьми. Вихователь упродовж дня постійно спілкується з дітьми,
організовує з ними розмову з будь-якого приводу. Для виникнення розмови
необхідна довірлива, спокійна атмосфера у групі, повага з боку дорослих до
особистості дитини, її інтересів, нахилів, настрою. Розмова повинна відбуватись
у невимушеній, вільній, партнерській формі обміну репліками, запитаннями,
поясненнями, вказівками, оцінками тощо. Тематика, тривалість, зміст розмови
визначаються ситуацією, педагогічними завданнями, бажанням дітей чи дорослих.
Розмови можуть бути колективними та індивідуальними. Якщо в молодшому віці коло
розмов обмежується тим, що безпосередньо оточує дітей ‒ іграшки, сім’я, вулиця,
стосунки з товаришами, то з віком тематика розмов поступово розширюється за
рахунок нових знань, досвіду, якого діти набувають за допомогою різноманітних
інформаційних засобів. У старшому дошкульному віці тематика розмов яскраво
висвітлює інтереси та запити дітей: спорт, мультфільми, життя тварин, казкові
сюжети тощо.
Упродовж дня виникає потреба
у розмовах не лише між педагогом і дітьми, а й між самими дітьми. Під час
спільної діяльності виникає потреба в поясненні, обговоренні, узгодженні,
оцінці дій, висловлюванні власного ставлення. Незалежно від змісту діяльності
виникає контакт між дітьми, вони обмінюються думками, задумами, домовляються
про послідовність дій, узгоджують свої дії з іншими учасниками, сперечаються,
наполягають, прагнуть переконати, підкоряються та ін. Завдання дорослого ‒
всебічно стимулювати, схвалювати, підтримувати ініціативу, активність дитини у
спілкуванні, переконливо доводити залежність її успіху в спільній діяльності
від уміння домовлятися, переконувати, від володіння діалогічними вміннями.
Величезний потенціал щодо
спілкування, розвитку діалогічного мовлення містить гра. Під час гри діти
перебувають, по-перше, в ігрових стосунках, по-друге, в реальних, які
передбачають, крім того, й діалогічне спілкування. Науковці і вихователі
зазначають, що останнім часом із різних психологічних, педагогічних та
соціальних причин діти нерідко замінюють ігрові стосунки простим маніпулюванням
іграшками, яке не потребує змістовного спілкування. Отже, завдання педагога ‒
допомогти дітям установити ігрову взаємодію, наповнити її цікавим змістом для
дітей, спонукати до обміну репліками, тобто до діалогу.
Ефективним засобом
формування діалогічного мовлення, засвоєння правил мовленнєвого етикету є
прийом словесних доручень. Доручення можуть спонукати дитину до спілкування з
однолітками й дорослими. Головне ‒ допомогти дитині усвідомити спосіб
мовленнєвої дії, тобто привчити дітей виражати словами свої дії. Для цього
вихователю потрібно дати зразок виконання доручення: «Марійко, підійди, будь
ласка, до Світлани Миколаївни і попроси її винести кошик з іграшками на вулицю.
До неї звернешся так: «Світлано Миколаївно, винесіть, будь ласка, кошик з
іграшками на вулицю». Можна замість зразка запропонувати дитині проговорити з
вихователем очікувані мовленнєві дії: «Коли ти підійдеш до неї, як ти скажеш?
Якщо вона відповість тобі, що... Що ти тоді скажеш?». Поступово потреба у
зразку відпадає, і дитина самостійно обирає потрібну для виконання доручення
мовленнєву форму. Не менш значущим моментом у застосуванні цього прийому є так
зване звітування дитини про виконання доручення. Вихователь, демонструючи щиру
зацікавленість, пропонує розповісти, як усе відбувалося, в особах відтворити
діалог: «Марійко, розкажи, як ти поговорила зі Світланою Миколаївною. Коли ти
підійшла, що вона робила? Що ти їй сказала? А вона як відповіла? От бачиш, як
важливо ввічливо попросити. Ти молодець! Дякую».
Розвиткові діалогічного
мовлення сприяє також прийом створення спеціальних мовленнєвих ситуацій. Вони
спрямовані на розвиток уміння домовлятися, запитувати співрозмовника,
дотримуватися правил мовленнєвого етикету, виказувати співчуття, доводити свою
позицію. Для застосування цього прийому можна використовувати наочність,
наприклад спеціально дібрані сюжетні картини або серію картин. Дитині
пропонують програти віртуальний діалог між персонажами, зображеними на картині.
Інший варіант ‒ відтворення
реальної ситуації, в якій дитині запропоновано зайняти певну позицію. Спочатку
педагог із вихованцями обговорюють сюжет, наприклад: черговий у бюро знахідок
веде телефонну розмову з людиною, яка загубила якусь річ; директор школи
приймає до школи учня, розпитує його та батьків; черговий поліцейський
розмовляє з дитиною, яка загубилася на базарі; діти знайомляться з новенькою дівчинкою,
яка прийшла до дитячого садка; господиня по телефону запрошує до себе на
гостини тощо. Потім педагог допомагає малюку створити образ: наприклад, вдягти
головний убор поліцейського або краватку директора школи, фартух господині;
підготувати необхідні атрибути: телефон для зв’язку, журнал для запису, рупор
для об’яви. Під час розігрування мовленнєвої ситуації, якщо дитина не може
самостійно Вихователь розподіляє ролі матері, доньки та чергового у бюро між
трьома дітьми; вводить дітей у ситуацію ‒ донька забула ляльку на лавці в
парку. Мати телефонує в бюро. Черговий уточнює прикмети іграшки. Потім пропонує
дітям розіграти діалоги мати ‒ донька, мати ‒ черговий.
Немає коментарів:
Дописати коментар