РОЗВИТОК СЛОВНИКА ДІТЕЙ
Одним із головних завдань мовленнєвого розвитку
дитини-дошкільника є словникова робота. Формування дитячого словника ‒ це
тривалий, складний процес кількісного накопичення слів, засвоєння соціально
закріплених значень та вміння доречно використовувати їх у конкретних умовах
спілкування. Під час роботи над словом діти не тільки засвоюють його лексичне
та граматичне значення, а й вчаться складати словосполучення, речення, а потім
і зв’язний текст.
Кількісно словник дошкільника змінюється швидкими
темпами. Дошкільне дитинство ‒ єдиний період у житті людини, що
характеризується такими змінами щодо лексичного складу.
У сучасній дошкільній лінгводидактиці виокремлюють три
основні завдання розвитку лексики:
збагачення
кількісного складу лексики новими,
раніше не відомими
словами, а також збільшення словникового запасу за рахунок засвоєння дітьми нових значень багатозначних слів, що вже наявні в їхньому лексичному запасі;
словами, а також збільшення словникового запасу за рахунок засвоєння дітьми нових значень багатозначних слів, що вже наявні в їхньому лексичному запасі;
якісне
засвоєння лексики, що
виявляється в поглибленому розумінні значення й смислових відтінків слів і
словосполучень, подальшому оволодінні узагальненням, яке в них виражене.
Особливої актуальності у зв’язку з цим набуває завдання уточнення значення слів
на основі протиставлення антонімів і зіставлення слів, близьких за змістом,
тобто розвиток гнучкості словника, вміння доречно користуватися
загальновживаною лексикою у мовленнєвій практиці;
активізація
словника ‒
застосування дітьми лексичних засобів у різних мовленнєвих ситуаціях. Лінгвісти
поділяють засвоєні дитиною слова на дві категорії ‒ пасивну (слова, які вона
розуміє, пов’язує з конкретними уявами, але сама ними не користується) і активну
(слова, які дитина не тільки розуміє, а й доречно, свідомо використовує у
своєму мовленні) словник. Нові слова у мовленні дітей активізуються за умови
уточнення значення та закріплення способів їх відтворення на практиці.
Зазначені завдання словникової роботи можна
справедливо визначити
як триєдину мету розвитку словника дитини, оскільки процеси збагачення-уточнення-активізації словникових одиниць відбуваються постійно.
як триєдину мету розвитку словника дитини, оскільки процеси збагачення-уточнення-активізації словникових одиниць відбуваються постійно.
Науковці наголошують, що діти насамперед засвоюють
побутову лексику: назви частин обличчя, тіла; назви іграшок, посуду, меблів,
їжі. Поступово словник дитини збагачується у зв’язку з ускладненням процесу
пізнавальної діяльності природознавчою, суспільною, емоційно-оцінною лексикою,
словами, що позначають час, простір, кількість, величину. У граматичному
відношенні це ‒ іменники, дієслова, прикметники, прислівники, числівники,
займенники. 3 обов’язкового лексичного запасу дитини дошкільного віку можна
виокремити такі основні групи:
слова, що позначають конкретні поняття ‒ назви дій,
предметів, ознак, якостей;
слова, що позначають абстрактні, видові, родові,
узагальню вальні поняття. Засвоєння цієї групи слів можливе лише на основі
формування знань понятійного характеру, тобто засвоєння слів першої групи;
значення багатозначних слів, антонімів, синонімів,
смислових відтінків слів і словосполучень;
образні слова та слова з переносним значенням.
Збагачення лексичного запасу відбувається в процесі
активного пізнання дитиною навколишнього світу. В організованій навчальній
діяльності ця робота проводиться на спеціальних заняттях з ознайомлення дітей з
властивостями та якостями предметів. Основна їх мета ‒ вести у мовлення дітей
назви предметів, їх частин, деяких ознак, властивостей і якостей.
Немає коментарів:
Дописати коментар