субота, 28 березня 2020 р.

2.9. Розвиток словника дітей


РОЗВИТОК СЛОВНИКА ДІТЕЙ
Одним із головних завдань мовленнєвого розвитку дитини-дошкільника є словникова робота. Формування дитячого словника ‒ це тривалий, складний процес кількісного накопичення слів, засвоєння соціально закріплених значень та вміння доречно використовувати їх у конкретних умовах спілкування. Під час роботи над словом діти не тільки засвоюють його лексичне та граматичне значення, а й вчаться складати словосполучення, речення, а потім і зв’язний текст.

Кількісно словник дошкільника змінюється швидкими темпами. Дошкільне дитинство ‒ єдиний період у житті людини, що характеризується такими змінами щодо лексичного складу.
У сучасній дошкільній лінгводидактиці виокремлюють три основні завдання розвитку лексики:
збагачення кількісного складу лексики новими, раніше не відомими
словами, а також збільшення словникового запасу за рахунок засвоєння дітьми нових значень багатозначних слів, що вже наявні в їхньому лексичному запасі;
якісне засвоєння лексики, що виявляється в поглибленому розумінні значення й смислових відтінків слів і словосполучень, подальшому оволодінні узагальненням, яке в них виражене. Особливої актуальності у зв’язку з цим набуває завдання уточнення значення слів на основі протиставлення антонімів і зіставлення слів, близьких за змістом, тобто розвиток гнучкості словника, вміння доречно користуватися загальновживаною лексикою у мовленнєвій практиці;
активізація словника ‒ застосування дітьми лексичних засобів у різних мовленнєвих ситуаціях. Лінгвісти поділяють засвоєні дитиною слова на дві категорії ‒ пасивну (слова, які вона розуміє, пов’язує з конкретними уявами, але сама ними не користується) і активну (слова, які дитина не тільки розуміє, а й доречно, свідомо використовує у своєму мовленні) словник. Нові слова у мовленні дітей активізуються за умови уточнення значення та закріплення способів їх відтворення на практиці.
Зазначені завдання словникової роботи можна справедливо визначити
як триєдину мету розвитку словника дитини, оскільки процеси збагачення-уточнення-активізації словникових одиниць відбуваються постійно.
Науковці наголошують, що діти насамперед засвоюють побутову лексику: назви частин обличчя, тіла; назви іграшок, посуду, меблів, їжі. Поступово словник дитини збагачується у зв’язку з ускладненням процесу пізнавальної діяльності природознавчою, суспільною, емоційно-оцінною лексикою, словами, що позначають час, простір, кількість, величину. У граматичному відношенні це ‒ іменники, дієслова, прикметники, прислівники, числівники, займенники. 3 обов’язкового лексичного запасу дитини дошкільного віку можна виокремити такі основні групи:
слова, що позначають конкретні поняття ‒ назви дій, предметів, ознак, якостей;
слова, що позначають абстрактні, видові, родові, узагальню вальні поняття. Засвоєння цієї групи слів можливе лише на основі формування знань понятійного характеру, тобто засвоєння слів першої групи;
значення багатозначних слів, антонімів, синонімів, смислових відтінків слів і словосполучень;
образні слова та слова з переносним значенням.
Збагачення лексичного запасу відбувається в процесі активного пізнання дитиною навколишнього світу. В організованій навчальній діяльності ця робота проводиться на спеціальних заняттях з ознайомлення дітей з властивостями та якостями предметів. Основна їх мета ‒ вести у мовлення дітей назви предметів, їх частин, деяких ознак, властивостей і якостей.



Немає коментарів:

Дописати коментар