субота, 28 березня 2020 р.

2.11. Методи і прийоми формування граматичної правильності мовлення у дітей


МЕТОДИ І ПРИЙОМИ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ ПРАВИЛЬНОСТІ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ
Для формування граматичної правильності мовлення використовують такі методи:
дидактичні ігри і вправи,
розповіді з використанням слів, в яких діти допускають помилку,
картинки,
переказування художніх оповідань,
читання віршів,
складання дітьми розповідей.

Найефективнішим методом формування граматичної правильності мовлення є дидактичні ігри. Це ігри, спрямовані:
на формування вміння дітей відмінювати іменники множини в родовому («Чого не стало?», «Чого більше?») та називному відмінках («Що змінилось?», «Назви предмети», «Опиши картинку», «Пошта»);
на відмінювання іменників однини і множини у знахідному відмінку («Що я бачив?», «Розкажи про картинку»);
на вживання роду іменників («Плутанина», «Одягни ляльку», «Крамниця іграшок»);
на вживання невідмінюваних іменників («На гостини», «Що я чув по радіо?»);
на вживання дієслів за особами і дієслівних форм з чергуванням приголосних в основі («Що ми робимо?», «Що написано в листі?»);
на узгодження числівників з іменниками («Що змінилось?», «Порахуй, скільки?»);
на відмінювання іменників, що вживаються тільки в однині або множині («Кому що потрібно?», «Про що ми задумали?»);
на виправлення граматичних помилок («Так чи не так?», «Виправ, Петрушку», «На уроці рідної мови».
Широко використовуються дидактичні вправи, які доступні дітям старшого дошкільного віку. Дидактичні вправи високо оцінював К.Ушинський. У його книзі «Рідне слово» зібрано чимало корисних вправ для розвитку мовлення дітей. Добираючи дидактичні вправи для дітей, К.Ушинський водночас вимагав від педагога правильної методики їх проведення, правильного добору запитань, оскільки кожна дидактична вправа складається із запитання та відповіді.
Вправи на словотворення. Головна мета ‒ формування інтересу до слова, розвиток критичного ставлення до мовлення, пошук серед різних варіантів слів граматично правильного.. Це такі вправи:
утворення іменників за допомогою суфіксів (Оля плаває. Як про неї можна сказати? Хто вона? ‒ плавчиха);
утворення порівняльних ступенів прикметників (Навесні тепло, а влітку... ‒ тепліше);
утворення прикметників з двох слів (Сірі очі. Як сказати одним словом? ‒ сіроокий);
утворення дієприкметників (Розбили тарілку. Як про неї сказати? ‒ розбита тарілка);
утворення іменників від дієслів (будувати ‒ будівельник);
утворення споріднених слів (Які слова можна утворити від слова ліс? ‒ лісний, лісник, лісовик, лісовичок).
Вправи на словозміну. Це вправи на:
відмінювання дієслівних форм (Ми ходимо. А як ти скажеш про себе? ‒ Я ходжу);
узгодження числівників і прикметників з іменниками (Молоко яке? ‒ біле, смачне, тепле, парне, холодне, кисле, солодке);
відмінювання іменників (Качка кличе кого? ‒ каченят);
відмінювання займенників (У мене лялька. Як сказати, що має Оксана? ‒ у неї лялька);
вживання часу дієслів (Що я (ти, він, вони, ми) роблю?);
Дидактичні вправи з картинками. Наприклад, «Знайди маму», «Чиї дітки?», «Чий хвіст?», «У кого хвіст?», «Де що лежить?», «З ким розмовляє хлопчик?», а також вправи на вживання невідмінюваних іменників (пюре, піаніно, радіо).
Дидактичні вправи на вдосконалення синтаксичної сторони мовлення. Після розгляду картинки дитиною вихователь ставить запитання.
Вправи на виправлення граматичних помилок. «Новенька дівчинка  Оленка зайшла в групу, побачила іграшки і сказала: «Ой, скільки тут ляльків, машинів, іграшків!» У яких словах Оленка зробила помилки? Як правильно сказати?»
Заняття з формування граматичної правильності мовлення. У дошкільних навчальних закладах формування граматичної правильності мовлення відбувається на комплексних і тематичних заняттях. Комплексні заняття проводять двічі на місяць, тематичні ‒ один раз на квартал. Комплексне заняття складається з трьох частин, однією з яких є формування граматичної правильності мовлення. На заняттях реалізується матеріал відповідно до програми виховання дітей. На комплексних заняттях використовують здебільшого дидактичні вправи та ігри.


Немає коментарів:

Дописати коментар