ПІДГОТОВКА РУКИ ДИТИНИ ДО ПИСЬКА
У психічному розвитку дитини рухи руки мають особливе
значення, розвиватися вони починають досить рано. Вже в переддошкільному віці
дитина легко маніпулює з предметами та іграшками, хоч рухи її руки ще
некоординовані, неточні.
У дошкільному віці діяльність дитини
урізноманітнюється, вдосконалюються рухи руки, пов’язані з використанням
інструментів і знарядь праці (ножиці, молоток, пензлик, олівець тощо).
Протягом дошкільного віку зростає і роль слова у
формуванні рухових навичок. Останнє, в свою чергу, підвищує ефективність
рухового навчання, навички набувають усвідомленого й узагальненого характеру,
знижується кількість помилок, зменшується час, потрібний на засвоєння нових
навичок. Усе це дає підставу для формування у дітей старшого дошкільного віку
нових, складніших рухових навичок.
В основі оволодіння письмом також лежать рухові
навички. Процес формування навички письма можна поділити на чотири стадії.
Дошкільний вік вважається «специфічною» орієнтовною стадією, в процесі якої
дитина ознайомлюється з графічними формами і рухами, що пов’язані з графікою,
набуває графічного досвіду. Від правильної організації цього досвіду великою
мірою залежить успіх перших письмових вправ у школі. В практиці роботи
спостерігаються факти раннього прояву графічної діяльності дітей. Справді, діти
рано тягнуться до олівця і паперу. У дошкільних закладах систематично проводять
заняття з образотворчої діяльності, на яких діти засвоюють графічні навички
малювання. Проте графічні навички, потрібні для малювання, і навички письма ‒
не одне й те саме. Графічні прийоми письма часом прямо протилежні прийомам
малювання. Можна виділити три групи навичок письма:
технічні ‒ вміння правильно користуватися письмовим
приладдям, координувати рухи руки, додержуватися гігієнічних правил,
графічні ‒ вміння правильно зображувати окремі букви
та слова (правильний нахил, розмір, положення літер на лінійці),
орфографічні ‒ вміння правильно визначати звуковий і
буквений склад слів.
У процесі письма утворюються зв’язки між елементами
мови і рухами, потрібними для позначення їх на місці. Саме під час утворення
цих зв’язків дитина зустрічається з великими труднощами, які зумовлюються
високою рухливістю руки, пальців, п’ясті, передпліччя. Кожна ланка руки може
рухатися досить швидко і в різних напрямах.
Рухи руки гальмуються під впливом зовнішніх факторів:
рух за інерцією, важкість самої руки, протидія паперу, одягу, тобто цілий
комплекс силових взаємодій, які заважають точному виконанню руху. Щоб запобігти
відхиленню руки, дитина мимоволі напружує м’язи, рука втрачає свою рухливість,
виникають різні помилки. Отже, щоб дитина навчилася писати, вона насамперед
повинна навчитися виконувати рухи легко, вільно, без зайвого м’язового
напруження.
Особливості й труднощі письма полягають у необхідності
одночасного розвитку рухів руки й очей. Виконання рухів контролюється,
коригується, управляється шляхом зіставлення результату з метою руху.
Написання, букви в зошиті також супроводжується зоровим контролем, відбувається
зорове зіставлення написаного із зразком і коригування величини, форми,
положення букви та її окремих частин на лінійці. Дитина має справу з такими
просторовими відношеннями, як «справа», «зліва», «вгорі», «внизу», «під
лінією», «на лінії», «посередині рядка». Орієнтування на сторінці зошита,
утворення рефлексу на відношення, координація рухів руки, зору даються дитині
досить важко.
В оволодінні навичкою письма, як і будь-якою іншою
руховою навичкою, важливого значення набувають підготовчі вправи. Основна мета
таких вправ ‒ підготувати руку дитини до письма, сформувати руховий стереотип,
допомогти дитині позбутися тих труднощів, які виникають на початкових етапах
оволодіння навичками письма.
Оскільки в основі оволодіння письмом лежить формування
рухової навички, оволодіння просторовою орієнтацією, розвиток координованих
рухів руки й ока, то, безумовно, підготовка руки дитини до письма здійснюється
протягом усього часу перебування дитини в дитячому садку і не може обмежуватися
тільки написанням елементів букв.
Так, уже в молодшій групі використовують дидактичні
ігри, спрямовані на розвиток дрібних м’язів пальців руки та формування вміння
діяти за вказівкою дорослих. Дидактичні ігри типу «Кожну намистину ‒ на свою
нитку», «Прокоти кульку», «Склади башту», «Побудуємо будинок» вчать дитину
виконувати дії за зразком, розвивають дрібні м’язи руки.
У середній групі широко використовують ігри з
мозаїкою, розбірними дидактичними іграшками, декоративне малювання.
У старшій групі проводять ігри на розвиток окоміру і
дрібних м’язів руки: «Знайди такий самий малюнок», «Відгадай на дотик»,
«Виклади фігуру», «Підбери палички» та ін.
Заняття з підготовки руки дитини до письма потребують
додержання певних гігієнічних вимог. Насамперед, дітей треба посадити за
двомісними столами так, щоб столи і стільці відповідали зросту дитини. При
цьому ноги дитини повинні стояти на підлозі під кутом 45°, рівно. Слід стежити
за тим, щоб діти не ставили ноги під стілець, не витягували їх уперед, не
виставляли вбік.
Сидіти за столом слід рівно, не лягати на стіл і не
обпиратись на спинку стільчика. Відстань від грудей дитини до краю стола має
дорівнювати ширині долоні, тобто 3-4 см. Відстань від очей до зошита ‒ 30 см.
Джерело світла повинно бути зліва.
У дитячому садку діти пишуть кольоровими олівцями і
простим м’яким олівцем з коротким вістрям, кульковою ручкою. Олівець
рекомендується брати так, як ручку в школі, трьома пальцями: великим, вказівним
і середнім. Великий і середній тримають олівець, а вказівний притримує його
зверху. Олівець рекомендується тримати вільно, не затискаючи між пальцями.
Вказівний палець не слід згинати. Кінець олівця спрямований у праве плече.
Тримати його слід на відстані 2,5-3 см від загостреного кінця.
У школі від дітей вимагають правильного положення
зошита, яке забезпечило б письмо з нахилом під кутом 65°. Нахил зошита дає руці
можливість легко й плавно рухатися по зошиту, виробляє навичку швидкого письма.
З перших днів занять у дитячому садку вихователь теж повинен стежити за
правильним положенням зошита під час письма, вчити дітей виконувати вправи з
нахилом вправо. Дитині пояснюють: зошит треба класти так, щоб початок рядка, на
якому вона писатиме, був на середині грудей. Поступово зошит лівою рукою
пересувається вліво вгору.
Вправи з підготовки руки дитини до письма:
проведення похилих ліній між двома лінійками,
проведення прямих ліній з крапками,
малювання ялинок, трикутників, квадратів,
прямокутників,
штрихування геометричних фігур,
малювання візерунків з дугоподібних, ламаних та
хвилястих ліній,
штрихування кошика (будиночка, барабана, чашки),
малювання предметів з овальних ліній (слив, жолудів,
гірлянд),
суцільна дугоподібна лінія з петлями,
візерунок з похилих та прямих ліній з петлями внизу і
вгорі,
штрихування контура соснової шишки (кукурудзи),
ознайомлення з зошитом у дві вузькі рядкові лінії, з
рідкою похилою та допоміжною лінією.
Немає коментарів:
Дописати коментар