ЗАСОБИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ.
ХАРАКТЕРИСТИКА ФІЗИЧНИХ ВПРАВ
Успішне вирішення завдань фізичного виховання дітей
дошкільного віку залежить від поєднання різноманітних засобів, які
розподіляються на такі види: фізичні вправи, що застосовуються у гімнастиці,
спорті, грі та туризмі, оздоровчі сили природи (повітря, сонце, вода) та
гігієнічні фактори.
В основу розподілу засобів фізичного виховання за
вищезазначеними видами покладено переважно функціональні можливості кожного з
них. Застосування будь-якого з засобів впливає на організм дитини в цілому.
Однак кожний з них має свою специфіку, тільки йому притаманний акцептований
вплив на ту чи іншу систему, на той чи інший орган. У фізичному вихованні
дошкільників важливе значення має доцільне поєднання фізичних вправ з
використанням оздоровчих сил природи та гігієнічних факторів. Наприклад,
комплекси загальнорозвиваючих вправ ранкової гімнастики виконуються дітьми у
поєднанні з загартовуючи ми процедурами (повітрям або водою), у чистому та
добре провітреному залі.
Характеристика фізичних вправ. Фізичні вправи є
основним засобом фізичного виховання людей різного віку. За їх допомогою
вирішуються завдання, спрямовані на всебічний фізичний розвиток дітей;
формуються вміння та навички у таких життєво важливих рухах, як ходьба, біг,
стрибки, метання, лазіння та ін.; розвиваються фізичні якості (спритність,
швидкість, сила, гнучкість, витривалість). Виконання фізичних вправ пов’язане з
активним сприйманням навколишнього середовища, з орієнтуванням у просторі,
проявом вольових якостей та різноманітних емоційних переживань. Кожна фізична
вправа має свій зміст (характер) і форму.
Зміст
фізичної вправи – це
сукупність якостей і процесів (фізіологічних психічних та ін.), що визначають
її вплив на дієздатність організму, на формування вмінь та навичок, на фізичний
розвиток людини. Зміст фізичної вправи характеризується різноманітними
процесами в організмі: підвищенням функції дихання, кровообігу, посиленням
обміну речовин, активізацією функції нервової системи та ін. Педагогічний зміст
фізичних вправ розкривається в їхньому впливі на фізичний та духовний розвиток
дитини.
Форма
фізичної вправи ‒ це
її зовнішня і внутрішня структура. Внутрішня структура характеризується
взаємозв’язком різноманітних процесів в організмі людини під час виконання
певного руху. Зовнішня структура характеризується співвідношенням просторових,
часових та динамічних параметрів рухів. Зміст і форма фізичної вправи взаємопов’язані.
Так, з розвитком фізичних якостей (зміст вправи) з’являється можливість
оволодіти досконалими формами рухових дій. А форма фізичної вправи, в свою
чергу, може впливати на її зміст. Більш досконала форма рухових дій дає
можливість повніше виявити фізичні здібності.
Техніка
фізичних вправ – це
способи виконання рухових дій, покликані підвищити їх ефективність. У вузькому
розумінні техніка – найраціональніший спосіб виконання вправ. Досконале
оволодіння технікою фізичних вправ підвищує їх результативність. Розрізнюють
основу, основну ланку та деталі техніки.
Основа
техніки – це
основний механізм, що характеризується співвідношенням головних фаз руху, без
яких вправу не можна виконати.
Основна
ланка техніки
‒ найважливіша частина основного механізму кожного руху. Наприклад, для
стрибків у довжину з місця це буде відштовхування обома ногами з одночасним
махом рук вперед-угору.
Деталі
техніки -
її другорядні елементи, які не порушують основного механізму руху.
Індивідуальність техніки фізичної вправи у кожної дитини виявляється в різному
виконанні окремих деталей техніки. Це залежить від індивідуальних морфологічних
та функціональних її особливостей та умов, в яких ця вправа виконується.
Техніка виконання фізичної вправи відрізняється
просторовими, часовими та просторово-часовими характеристиками.
Просторові характеристики дозволяють визначити
початкове положення тіла, кінцеве та проміжне між початковим та кінцевим
(власне рухова дія).
Початкове
(вихідне) положення
тіла (тулуба, рук, ніг, голови) забезпечує найкращі умови для виконання
рухового завдання. Вихідне положення використовують для того, щоб полегшити або
ускладнити виконання рухової дії; забезпечити чітко визначений вплив на певні
групи м’язів; створити умови для виконання рухового завдання. Вихідне положення
використовують для того, щоб полегшити або ускладнити виконання рухової дії;
забезпечити чітко визначений вплив на певні групи м’язів; створити умови для
досягнення кращого результату у виконанні вправи (старт перед початком бігу,
вихідне положення ‒ «старт плавця» перед стрибком у довжину з місця та ін.).
Власне
рухова дія – це
переміщення тіла дитини (тулуба, рук, ніг, голови) в часі і просторі, яке
забезпечує виконання поставленого завдання. Кожна така дія має певний напрям,
амплітуду, швидкість, силу, послідовність рухів, що відповідає вирішуваному
завданню.
Напрям
рухової дії
визначається відносно того, хто його виконує: вперед і назад (сагітальна
площина); вліво, вправо, вбік - всередину і назовні (фронтальна площина), вгору
і вниз, обертання, кружіння. За формою шлях руху може бути прямолінійним і
криволінійним. При виконанні поставленого завдання завжди є тільки найкращий
напрям рухової дії. При виконанні більшості фізичних вправ треба досягти
оптимальної амплітуди.
Амплітуда
руху ‒
це величина шляху, переміщення рук, ніг, тулуба, голови в просторі, яка
залежить від рухомості суглобів, еластичності зв’язок та м’язів. При виконанні
дітьми фізичних вправ (особливо загальнорозвиваючих) зміни амплітуди
використовують як один з методів дозування навантаження. Амплітуда руху може
бути малою, середньою та великою.
Швидкість
рухової дії характеризує
час, потрібний для проходження певного відрізку шляху. Вона вимірюється
відношенням шляху до часу. Шлях, пройдений в одиницю часу, вимірюється
лінійними показниками (см, м, км), а в обертальному русі ще й кутовими
(градус).
Сила
рухової дії – це
повне нервово-м’язове напруження, потрібне для переміщення тіла, його окремих
частин під час виконання рухового завдання. Розрізняють малий, середній,
великий та максимальний ступінь м’язових напружень. Але для дітей дошкільного
віку непридатні вправи з тривалим напруженням та підніманням значної ваги.
У всіх циклічних рухових діях (ходьба, біг, плавання,
їзда на велосипеді та ін.), а також під час багаторазового повторення
ациклічних рухів (піднімання рук угору, присідання та ін.), крім перелічених
елементів структури рухової дії, враховують темп і тривалість її виконання.
Темп
‒
певна частота виконання рухової дії за одиницю часу (наприклад, за хвилину).
Темп поділяють на повільний, середній, великий та максимальний. Зміна темпу
рухів приводить до збільшення або зменшення фізичного навантаження.
Ритм
‒
це певне чергування напруження, розслаблення і відпочинку м’язів при виконанні
рухових дій. Кожній руховій дії відповідає певний ритм. Своєчасне чергування м’язового
напруження та розслаблення є одним з показників координаційної злагодженості
(невимушеності) виконання рухової дії. Ритмічні рухи виконуються звично, тому
тривалий час не викликають втоми.
Кінцеве
положення рухової
дії забезпечує чітке завершення вправи (наприклад, приземлення при стрибках,
випрямлення тулуба після пролізання в обруч та ін.). У циклічних рухових діях
це положення має назву перехідне. Кінцеве положення показує, правильно чи з
помилками виконана вправа і дає змогу виявити причину помилки. Якщо дитина
після стрибка приземлилася з втратою рівноваги, можна припустити, що вона
недостатньо згинає ноги в колінних суглобах і не поставила руки вперед ‒ в
сторони.
Немає коментарів:
Дописати коментар