РОЗМІЩЕННЯ І
ОБЛАДНАННЯ КУТОЧКА ПРИРОДИ
Куток
природи в дитячому садку ‒ важлива умова організації змістовної діяльності
дітей, спрямованої на вирішення завдань ознайомлення дітей з природою.
Навчально-виховне
значення кутка природи не можна переоцінити. Наявність його у груповій кімнаті
дозволяє формувати реалістичні
уявлення про представників рослинного, тваринного світу через забезпечення
безпосереднього контакту дітей з ними. Саме в процесі спостережень за
розвитком тварин, ростом рослин створюються можливості для формування у
дошкільників системних знань: рослини можуть існувати лише при наявності
відповідних умов ‒ світла, тепла, вологи, поживного ґрунту; кожна тварина
пристосована до певних умов існування і, утримуючи її в кутку природи, слід
подбати про створення таких умов.
Спостереження
і діяльність, пов’язана з доглядом за мешканцями кутка природи, збуджує думку,
сприяє встановленню доступних розумінню дітей зв’язків, а все це вимагає і
відповідного мовного оформлення. Об’єкти кутка природи дають змогу вихователю
розвивати у дітей сенсорні органи, використовуючи для цього різноманітність
забарвлення, форм, звуків, запахів природних об’єктів.
Особлива
роль належить кутку природи у розвитку пізнавальних інтересів і
спостережливості дітей, оскільки куток природи виконує функцію маленької
лабораторії, де проводяться нескладні досліди, здійснюються довготривалі
спостереження за розвитком рослин і тварин.
Використовуючи
об’єкти кутка природи, вихователь має змогу здійснювати екологічне виховання ‒
формувати знання про залежності у природі, ціннісні орієнтації. Захоплюючи
дітей цікавим світом природи, вихователь викликає у них бажання спілкуватися з
нею, формує гуманне дбайливе ставлення до живого. Наявність кутка природи ‒
неодмінна умова формування перших трудових навичок, пов’язаних з доглядом за
рослинами, тваринами, а також почуття відповідальності за доручену справу.
Спостереження
в кутку природи за гарним цвітінням квітів, чудовим підводним світом акваріума
тощо дають змогу збагатити дітей естетичними враженнями і відобразити красу у
малюнках.
У кутках
природи дитячих садків утримуються рослини і тварини. До їхнього вибору
ставляться певні вимоги:
об’єкти
кутка природи мають відповідати завданням програми, сприяти їхньому виконанню;
рослини і
тварини повинні бути безпечними для дітей;
об’єкти
кутка природи не повинні вимагати складного догляду;
серед
об’єктів кутка природи не повинно бути рослин, тварин, які підлягають охороні
або чисельність яких незначна;
об’єкти
кутка природи повинні змінюватися, поряд з постійними мешканцями повинні бути
тимчасові.
Куток
природи влаштовується у світлій частині кімнати, що забезпечує сприятливі умови
для більшості його мешканців. Для розміщення його використовується стандартне і
нестандартне обладнання. Стандартне обладнання ‒ це секційні меблі із
столиком-шафою, в якому зберігаються предмети догляду за об’єктами кутка
природи.
Нестандартне
обладнання ‒ це пеньки, невеликі оригінальні стовбури дерев, декоративні грати,
на яких розміщують кімнатні рослини, клітки тощо. Вибрані із смаком природні
знахідки надають куткам природи екзотичності, індивідуальності. Найчастіше таке
нестандартне обладнання доповнює стандартне.
Для
оформлення кутка природи використовують декоративні тарілки з природними
орнаментами, ставлять куманці і вази з сухими букетами, а влітку ‒ з
композиціями із живих квітів.
Під час розміщення
в кутку природи об’єктів слід ураховувати такі основні вимоги:
розміщення
кімнатних рослин, тварин повинно бути підпорядковано їхнім потребам у світлі,
теплі тощо. Наприклад, птахам слід забезпечити добре освітлене місце, через те
що їм треба багато їжі, яку вони споживають лише при достатньому освітленні, в
той же час хом’ячка ні в якому разі не можна залишати в освітленому місці, тим
більше на сонці, бо це призводить до загибелі цих нічних тваринок;
слід
урахувати можливості розміщення дітей під час спостережень і догляду за
об’єктами, тримаючи в полі зору перш за все їхню безпеку;
дбати про
естетичний вигляд кутка природи.
Немає коментарів:
Дописати коментар