НАВЧАЛЬНІ
ЕКСКУРСІЇ
Навчальні
екскурсії (поїздка, прогулянка) визначаються в педагогіці як форма і метод
навчально-виховної роботи, що дозволяє організовувати спостереження і вивчення
різноманітних предметів і явищ у природних умовах.
Організувати
і провести екскурсію в природу важче, ніж заняття в груповій кімнаті. Успіх у
її проведенні багато в чому залежить від підготовки.
Екскурсії
проводяться починаючи з середньої групи. Природознавчі екскурсії проводять у
певній системі, організовувати їх треба на одні і ті самі об’єкти в різні пори
року, щоб простежити сезонні зміни в них. Сільськогосподарські екскурсії
організовуються епізодично.
Плануючи
екскурсію, вихователь точно визначає тему і мету екскурсії, конкретизує
програмний зміст, намічає місце екскурсії. Слід виходити з того, що кількість
нових об’єктів не повинна перевищувати 2-3 у середній і 3-4 у старшій групі.
Під час визначення місця екскурсії треба враховувати фізичні можливості дітей,
особливості дороги, пору року, стан погоди. Як правило, маршрут не повинен
перевищувати 2-3 км в обидва кінці.
Вихователю
слід оглянути місце екскурсії за 1-2 дні до неї. Він уточнює маршрут, знаходить
потрібні об’єкти, намічає послідовність спостережень, місце, де діти будуть
самостійно вести спостереження, збір матеріалу, а також місце для відпочинку,
проведення гри. Вихователь заздалегідь підбирає вірші, загадки, прислів’я, які
потім використовує в роботі з дітьми.
За кілька
днів до екскурсії вихователь проводить з дітьми невелику бесіду, з тим, щоб
викликати у них інтерес до майбутнього заняття, оживити враження від
попередньої екскурсії. Діти повинні знати, куди вони підуть і для чого. Добре
разом з дітьми готувати екскурсійне обладнання, щоб підвищити інтерес до
заняття. Одяг дітей має бути легкий, взуття зручне. Щоб уникнути перегрівання в
літню пору, слід обов’язково мати на голові шапочки. Діти повинні знати, що
екскурсія ‒ це заняття, на якому треба бути дисциплінованим і уважним.
Перед
виходом з дитячого садка слід нагадати правила поведінки на вулиці і на місці
екскурсії: йти парами, не розбігатися.
Основна
частина екскурсії ‒ колективне
спостереження. Саме в процесі нього вирішуються основні програмні
завдання заняття. Вихователь допомагає дітям відзначити і усвідомити характерні
ознаки предметів і явищ, їх взаємозв’язки.
Використання
пояснень, розповіді повинно
мати місце в тих випадках, коли є потреба у розширенні знань дітей про
пристосування, зв’язки з середовищем тощо.
Збір природного матеріалу, в процесі якого діти можуть задовольнити бажання у самостійних
спостереженнях, ‒ відповідальний етап екскурсії.
Немає коментарів:
Дописати коментар