ВЕДЕННЯ
КАЛЕНДАРІВ ПРИРОДИ І ПОГОДИ
Потреба
ведення календарів природи і погоди зумовлюється своєрідністю пізнання
закономірностей сезонних змін дошкільниками. Пора року ‒ досить значний
проміжок часу. Відсутність різкої межі між порами року створює у дітей
неправильні уявлення про деяку постійність навколишнього середовища. Наприклад,
наприкінці осені діти часто забувають, що на її початку було тепло, було багато
квітів, літали гарні метелики, бджоли, джмелі і т. д. Неправильні уявлення
часто бувають пов’язані і з різкими змінами в погоді ‒ раптовими відлигами або
похолоданнями.
Ведення
календаря природи розвиває спостережливість, привчає уважно приглядатися до
навколишньої природи, встановлювати взаємозв’язки і послідовність явищ, їх
причини.
Ведення календаря
погоди починається з другої молодшої групи Найпоширенішою формою календаря для
дітей 4 і 5 років життя є календар-картинка «Яка сьогодні погода». Це листок
картону 30х50 см завбільшки, поділений на чотири частини, на які наклеюються
малюнки з зображенням відповідного типу погоди для певної пори року. Посередині
картону прикріплюється стрілочка, якою після повернення з прогулянки
відмічають, який сьогодні тип погоди.
Є й інша
форма ведення календаря погоди для молодшої і середньої груп. Це набір картинок,
на яких зображено різний стан погоди у певну пору року, і підставка, на яку
вони викладаються після повернення з прогулянки. В середній групі можна
виставляти не одну а дві картинки, що зображують погоду і діяльність дітей, їх
одяг.
У зв’язку з
ускладненням завдань змінюється і форма ведення календаря природи і погоди.
Календар
природи для старшої групи ‒ це листок картону чи цупкого паперу, відповідно
оформленого малюнками, що відображають ту чи іншу пору року. На календарі
наклеюють дві кишеньки, в яких збирають малюнки протягом усієї пори року.
Наприкінці кожного місяця малюнки переглядають, діти згадують про характерні
зміни в природі ‒ стан погоди, життя рослин тварин. Наприкінці сезону найбільш
виразні малюнки, в яких відображено відповідну пору року, наклеюють на ширмочку
і використовують під час бесіди.
Більш
складний вид календаря для старшої групи ‒ календар погоди. На листку картону
вміщують календар на всі місяці сезону. Внизу прикріплюють кишеньки для
малюнків. Календар погоди оформлюють яскравими малюнками, що відображують певну
пору року. Наприклад, дерева з плодами в осінньому вбранні осінні квіткові
рослини, зимуючі або відлітаючі птахи. Діти щоденно фіксують стан погоди після
денної прогулянки. Позначення якими користуються діти, можуть бути різними.
Напочатку вони повинні мати реалістичний характер, наприклад, вітер ‒ гілка що
похилилася вбік, сніг ‒ графічне зображення сніжинки, сонячний ясний день ‒
зображення сонечка, хмарний ‒ зображення хмаринки. Пізніше можна розповісти
дітям, що в школі погоду позначають інакше. Запропонувати їм скористуватися
умовними позначеннями.
Щомісяця
результати спостережень у природі і Їх фіксація у календарі обговорюється з
дітьми. Бесіду можна побудувати за такими запитаннями: Який місяць закінчився?
Якими умовними позначеннями ви відмічали погоду? Скільки було яскравих,
сонячних днів? Чому стає прохолодніше? Якими стали рослини на ділянці? Чого їм
не вистачає для росту? Які птахи залишилися на ділянці? Чому вони не відлетіли?
Малюнки,
зібрані в кишеньці, можуть бути використані на заключній бесіді.
Отже,
ведення календарів природи, погоди унаочнює процес поступових змін певних
сезонів, сприяє формуванню інтересу, кращому засвоєнню знань про них.
Немає коментарів:
Дописати коментар