субота, 11 квітня 2020 р.

3.1. Завдання ознайомлення дошкільників з природою


ЗАВДАННЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ З ПРИРОДОЮ
Сучасна методика ознайомлення дошкільників з природою вважає природу важливим фактором всебічного розвитку, а тому процес ознайомлення дошкільників з природою спрямовує на здійснення:
розумового,
морального,
естетичного,
фізичного виховання дошкільників.
Розумове виховання. У процесі ознайомлення дошкiльникiв з природою повинні вирішуватися такі завдання розумового виховання:
формування у дітей системи реалістичних уявлень про природу i на цій основі перших елементів матерiалiстичного світорозуміння;
розвиток мислення і мови;
сенсорне виховання;
розвиток пізнавальних iнтересiв і спостережливості.
Одним з найважливіших завдань ознайомлення з природою є формування системи реалістичних знань про природу. Знання вiдiграють вирішальну роль у формуванні особистості, її розвитку, ставлення до навколишнього середовища. Тому вирішення цього завдання повинно розглядатися як центральне, вiд якого залежить реалiзацiя інших завдань, таких, як розвиток мислення і мови, екологічне виховання тощо.
Розвиток мислення і мови в процесі ознайомлення з природою є одним з важливих завдань. Природа є частиною навколишнього світу, з яким дитина щоденно спілкується і взаємодіє. Вона дає багатий матеріал для розвитку мислення і мови. Враховуючи, що в холодну пору року діти проводять на прогулянці не менше 4 год., а в теплу, саме у період розквіту природи, вони майже весь час перебувають на природі, є змога максимально використати природне оточення для розвитку мови дошкільників.
Здійсненню сенсорного виховання, як необхідній умові розумового розвитку дітей, завжди приділялася велика увага у дошкільній педагогіці. Це зумовлено тим, що від якості функціонування аналізаторів залежить якість тих уявлень, які формуються у мозку дитини. Прийнята нашою дошкільною педагогікою концепція здійснення сенсорного виховання на основі широкого ознайомлення дітей з навколишнім середовищем зумовлює велику роль природи у вихованні. Багатство барв, кольорів, запахів, звуків у природі створює необмежений простір для сенсорного виховання дітей. Навчаючи дітей визначати кольори квіток, відтінки зелені, колір неба, вихователь сприяє розвиткові зорового аналізатора, формує уявлення про кольори, їхнє гармонійне поєднання.
Важливим завданням розумового виховання в процесі ознайомлення з природою є розвиток пізнавальних інтересів і спостережливості.
Моральне виховання. Завдання морального виховання в процесі ознайомлення дітей з природою включають екологічне виховання дошкільників та виховання інтересу і любові до праці в природі, перших трудових навичок вирощування рослин, догляду за тваринами. Екологічне виховання є одним з найважливіших завдань сьогодення.
Процес засвоєння моральних норм особистістю відбувається у три етапи. Перший етап полягає у тому, що людина має уявлення про моральну норму. Другий ‒ це поєднання знань про те, що потребує моральна норма, із знаннями того, чому її треба виконувати. Забезпечити виконання моральної норми може лише третій етап засвоєння, коли знання моральної норми перетворюється у переконання. Саме цей етап найбільше пов’язаний з діяльністю. Спілкування дошкільників з різноманітними об’єктами природи під час прогулянок, екскурсій створює реальні можливості для засвоєння знань про правила природокористування і одночасно виконання їх. Особлива роль при цьому належить самостійному вирощуванню рослин і тварин і догляду за ними, оскільки ця діяльність формує потребу у спілкуванні з природою, мотиви, почуття, інтереси дітей.
Основними критеріями сформованості дбайливого ставлення дошкільників до природи можна вважати: стійкий прояв піклування про мешканців кутка природи, ділянки дитячого садка, позитивне ставлення до праці в природі, оволодіння правилами природокористування.
Важлива роль у здійсненні завдань морального виховання в процесі ознайомлення дітей з природою належить вихованню любові до праці в природі, формуванню перших трудових навичок вирощування рослин, догляду за тваринами. Видатний педагог Й.Г.Песталоцці зазначав, що справжню людину творить те, що вона працює, а не те, що вона бачить і чує. Саме в процесі праці в природі найбільш комплексно здійснюються завдання ознайомлення з природою, а на цій основі ‒ і гармонійний розвиток особистості.
Естетичне виховання. Природа є могутнім засобом естетичного виховання дошкільників. Саме в процесі спілкування з природою створюються сприятливі можливості для здійснення ряду завдань естетичного виховання, а саме: формування естетичних вражень у дітей; навчання розумінню творів мистецтва (пейзажу і натюрморту); перших спроб творити красу у навколишньому середовищі. Можна без перебільшення твердити, що базовим завданням є формування у дошкільників естетичних вражень. Природа ‒ першоджерело краси. Сприймаючи її, людина відображує цю красу у мистецтві, побуті. Без нагромадження естетичних вражень неможливе ні відтворення краси природи в образотворчій діяльності дітей, ні розуміння образотворчого мистецтва.
Фізичне виховання. Здавна було помічено, що перебування серед природи зміцнює організм, підвищує працездатність, і лише експериментальним шляхом було встановлено надзвичайно велике значення в цьому фітонцидів ‒ летючих речовин, що їх виділяють рослини. Український ботанік академік М.Г.Холодний називав їх вітамінами повітря. Фітонциди згубно діють на патогенні бактерії, у тому числі й дихальних шляхів, тому діти значно менше хворіють і швидше поновлюють здоров’я, перебуваючи у природі, а не у приміщеннях. Дослідженнями виявлено, що фітонциди сприятливо діють на нервову систему, забезпечуючи її активний функціональний стан і запобігаючи перевантаженню. Це особливо повинно враховуватися вихователями дитячих садків. Перебування серед природи і дія природних факторів ‒ сонця, повітря, води ‒ стимулюють обмін речовин у дітей, сприяють їхньому загартуванню. Під впливом ультрафіолетового проміння в організмі дитини утворюється кальциферол (вітамін D), що сприяє зміцненню кісток скелета. Активні рухи дітей під час перебування на природі сприяють їхньому вдосконаленню, координації.
Важливе значення для нормального функціювання нервової системи дитини мають ті сенсорні враження, що вона їх одержує під час спілкування з природою.


Немає коментарів:

Дописати коментар