1
Державний професійно-технічний навчальний заклад
«Чернівецький професійний ліцей сфери послуг»
2
3
ЗМІСТ
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Пояснювальна записка 7
Програма з предмету 8
Поурочно-тематичний план 11
Критерії оцінювання 16
МЕТОДИКА ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Зміст фізичного виховання дітей 19
Завдання фізичного виховання дітей 22
Засоби фізичного виховання.
Характеристика фізичних вправ 28
Класифікація фізичних вправ 31
Загартування організму дитини 34
Гігієнічні фактори 35
Фізичне виховання дітей раннього віку: першого року життя 36
Фізичне виховання дітей другого року життя 42
Заняття фізичної культури 45
Розвиток основних рухів 47
Загальнорозвиваючі вправи 50
Рухливі ігри 52
Ігри та вправи спортивного характеру 59
Ранкова гімнастика. Гімнастика після денного сну 61
Фізкультурні хвилинки. Фізкультурні паузи 63
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 64
МЕТОДИКА РОЗВИТКУ РІДНОЇ МОВИ
Зміст і завдання з розвитку мови дітей 69
Форми навчання рідної мови 72
Методи навчання дітей рідної мови 74
Прийоми навчання дітей рідної мови 76
Умови успішного розвитку мови дітей 77
Поняття звукової культури мовлення 79
Методи і прийоми виховання звукової культури мовлення дітей 82
Навчання звуковому аналізу слів 83
Розвиток словника дітей 86
Формування граматичної будови мови 88
Методи і прийоми формування граматичної правильності
мовлення у дітей 91
Розвиток зв’язного мовлення.
Навчання дітей діалогічного мовлення 93
Навчання дітей монологічного мовлення 96
Методика навчання читання 97
Підготовка руки дитини до письма 99
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 102
4
МЕТОДИКА ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДІТЕЙ З ПРИРОДОЮ
Завдання ознайомлення дошкільників з природою 106
Розміщення і обладнання куточка природи 109
Кімнатні рослини кутка природи 111
Тварини у кутку природи 115
Птахи у кутку природи 117
Ділянка закладу дошкільної освіти 118
Город на ділянці 120
Наочні методи ознайомлення дітей з природою 122
Практичні методи ознайомлення дітей з природою 125
Словесні методи ознайомлення дітей з природою 128
Форми організації роботи по ознайомленню з природою.
Заняття як важлива форма роботи по ознайомленню з природою 130
Навчальні екскурсії 131
Цільові прогулянки 132
Повсякденні прогулянки 134
Ведення календарів природи і погоди 135
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 137
МЕТОДИКА ОБРАЗОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Культура, освіта й мистецтво ‒ взаємовпливові чинники
розвитку особистості в образотворчій діяльності 141
Види і жанри образотворчого мистецтва 144
Види образотворчої діяльності 146
Форми організації образотворчої діяльності 147
Методи навчання образотворчої діяльності 149
Малювання – основний вид образотворчої діяльності 150
Різноманітні види техніки 151
Нетрадиційні техніки малювання 154
Ліплення 156
Матеріали та устаткування для ліплення 158
Аплікація 159
Матеріали та устаткування для аплікації 161
Конструювання 162
Матеріали для конструювання 163
Спільна робота закладу дошкільної освіти та сім’ї 165
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 166
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ УЯВЛЕНЬ
Значення і завдання формування початкових математичних
уявлень і понять у дошкільників 170
Форми, методи і прийоми навчання математики 172
Особливості формування елементарних математичних уявлень у
дітей раннього віку: другого року життя 175
Особливості формування елементарних математичних уявлень у
дітей раннього віку: третього року життя 179
5
Особливості формування елементарних математичних уявлень у
дітей дошкільного віку:
Формування уявлень про кількість 185
Формування уявлень про числа та навчання лічби 187
Ознайомлення із складом числа 192
Ознайомлення з арифметичними задачами 194
Формування уявлень про розмір предметів 198
Формування уявлень про форму предметів 203
Формування уявлень про геометричні фігури 205
Орієнтування у просторі 207
Орієнтування у часі 212
Форми організації наступності в роботі початкової освіти та
закладу дошкільної освіти у навчанні математики 217
Форми роботи закладу дошкільної освіти і сім’ї 219
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 221
МЕТОДИКА МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
Значення музичного виховання для дітей дошкільного віку 226
Завдання музичного виховання 228
Методи і прийоми музичного виховання 230
Музичні жанри 233
Дитячий музичний фольклор 236
Обрядовий фольклор 239
Види музичної діяльності:
Слухання музики, особливості музичного сприймання 241
Співи: співаночки, пісні 243
Музично-ритмічні рухи: вправи, музичні ігри, танці 244
Гра на музичних інструментах 246
Форми організації музичної діяльності:
Музичне заняття 248
Музично-театралізовані свята, музичні розваги 250
Організація святкових ранків 252
Використання музики і повсякденному житті 254
Самостійна музична діяльність 256
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 258
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Мета і зміст навчання дошкільників іноземної мови 263
Завдання навчання дошкільників іноземної мови 266
Принципи навчання дошкільників іноземної мови 267
Специфіка використання гри при навчання іноземної мови 271
Структура і методика проведення занять 276
Навчання основ фонетики 280
Навчання лексики 284
Навчання граматичного матеріалу 287
Навчання спілкування: аудіювання 290
6
Навчання спілкування: говоріння (діалогічне мовлення) 293
Навчання спілкування: говоріння (монологічне мовлення) 296
Професійна та педагогічна майстерність педагога ‒ запорука
успіху навчання іноземної мови 299
Освітні завдання вивчення іноземної мови дітей четвертого
(п’ятого) року життя 301
Освітні завдання вивчення іноземної мови дітей шостого
(сьомого) року життя 302
Показники компетентності дітей дошкільного віку 303
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ 304
ОРГАНІЗАЦІЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 308
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ДИПЛОМНИХ (ТВОРЧИХ) РОБІТ 311
ПАСПОРТ КОМПЛЕКСНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 313
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 323
7
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ПОГОДЖЕНО
на засіданні методичної комісії
протокол №___
від «___» ____________ 2019р.
Голова МК _____________ С.В.Харівська
ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник директора з НВР
_________________ А.В.Лакатуш
«____» ____________ 2019р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
В даному збірнику приведені програма, тематичний та поурочнотематичний плани для професійної підготовки кваліфікованих робітників в
професійно-технічному навчальному закладі з професій помічник вихователя.
Курс навчання розрахований на засвоєння учнями основ професійнотеоретичної підготовки з методик: фізичного виховання, розвитку рідної
мови, ознайомлення з природою, образотворчої діяльності, формування
елементарних математичних уявлень, музичного виховання, навчання
іноземної мови до виконання кваліфікаційних обов’язків помічника вихователя
закладу дошкільної освіти.
Програма з предмета складена на основі типових програм Державного
стандарту професійно-технічної освіти для підготовки кваліфікованих
робітників у професійно-технічних навчальних закладах та Базового
компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти
України.
8
ПРОГРАМА З ПРЕДМЕТУ
1. Методика фізичного виховання
Зміст та завдання фізичного виховання. Засоби фізичного виховання
дітей дошкільного віку: характеристика, види, класифікація фізичних вправ.
Загартування організму. Гігієнічні фактори як засіб фізичного виховання.
Фізичне виховання дітей раннього віку: першого і другого року життя. Зміст і
методика навчання рухів дітей дошкільного віку: методика навчання
основних рухів, загальнорозвиваючі вправи. Рухливі ігри та методика їх
проведення. Ігри спортивного характеру. Фізкультурно-оздоровчі заходи в
режимі дня: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні
хвилинки та паузи. Заняття з фізичної культури.
2. Методика розвитку рідної мови
Зміст і завдання з розвитку мови дітей дошкільного віку. Форми
навчання рідної мови. Характеристика методів розвитку та навчання дітей
мови. Прийоми розвитку дітей. Умови успішного розвитку мови дітей.
Поняття і розвиток мовних функцій. Закономірності засвоєння звука
дитиною. Особливості звуковимови у різних вікових групах. Методика
виховання звукової культури мови. Методика навчання звуковому аналізу слів.
Закономірності становлення слова у дітей. Особливості словника дітей і
завдання словникової роботи. Принципи словникової роботи. Методика
розвитку словника дітей. Дидактичні ігри та вправи з уточнення й
активізації словника. Методика формування граматичної будови мови.
Дитяче словотворення. Шляхи формування граматичної правильності мови.
Методика розвитку зв'язного мовлення. Навчання діалогічного і
монологічного мовлення. Дидактичні ігри та їх роль у розвитку мовлення.
Методика навчання читання. Підготовка руки дитини до письма.
3. Методика ознайомлення дітей з природою
Використання природи у вихованні дітей дошкільного віку. Завдання
ознайомлення дошкільників з природою: розумове, моральне, естетичне,
фізичне виховання. Зміст ознайомлення з природою у закладі дошкільної
освіти. Куток природи і ділянка як основна матеріальна база ознайомлення
дітей з природою. Розміщення і обладнання куточка природи. Кімнатні
рослини кутка природи. Тварини у кутку природи. Птахи у кутку природи.
Тварини – тимчасові мешканці кутка природи. Значення ділянки у здійсненні
основних завдань ознайомлення дошкільників з природою. Вимоги до
озеленення ділянки. Город на ділянці закладу дошкільної освіти. Наочні
методи. Спостереження як основний метод ознайомлення дітей з природою.
Види спостережень у природі. Демонстрування ілюстративного матеріалу.
Практичні методи. Праця в природі як один з основних методів ознайомлення
9
дітей з природою. Види праці в природі, їх зміст у різних вікових групах.
Нескладні досліди. Словесні методи ознайомлення з природою. Форми
організації роботи по ознайомленню дошкільників з природою: заняття,