РІЗНОМАНІТНІ
ВИДИ ТЕХНІКИ
Формування уявлень про елементарні основи образотворчої мови невід’ємне від ознайомлення дітей із зображувально-виразними можливостями різноманітних матеріалів та прийомів роботи в тій чи іншій техніці.
Олівець графітний рекомендується дітям здебільшого
для виконання попереднього начерку об’єкта, відтворення якого потребує
більш-менш відповідного зображення форми та пропорційних співвідносин деталей.
Крім того, олівець використовується для попереднього планування сюжетної
композиції.
Сангіна ‒ це олівець інтенсивного
коричневого кольору. При його використанні можна досягти як щільного покриття,
так і поступового переходу від насиченого до світлового відтінків. Для
досягнення світлотних нюансів використовується пензель з жорстким ворсом
(техніка «гризайль»).
Пастель, по суті, є м’які кольорові
олівці. Особлива цінність техніки пастелі полягає в тому, що нею можна досягти
оксамитового й матового кольору, отримати який неможливо ніякими іншими
матеріалами. Але пастель погано утримується на поверхні паперу, тому потребує
особливого підходу щодо його вибору. В практиці дошкільного закладу для техніки
пастелі використовується ватман, півватман та інший дрібнозернистий папір.
Олівці кольорові в зображувальній діяльності дітей
‒ один із найпоширеніших видів техніки. Для досягнення рівномірного покриття
поверхні зображення застосовуються прийоми штриховки та тушовки. Прийом штриховий полягає в нанесенні скісних
паралельних ліній (справа вниз наліво). Прийом тушовки ‒ нанесення тону злитими штрихами боковою частиною стрижня
олівця ‒ для дитини дошкільного віку є важким у тому плані, що потребує
незвичного для неї засобу утримання олівця (в цьому випадку олівець повинен
утримуватися чотирма пальцями знизу і великим пальцем зверху), а також
рівномірної насиченості покриття поверхні зображення.
Гумка ‒ інструмент, який
використовується не тільки для виправлення помилково нанесених або допоміжних
ліній, виконаних графітним олівцем, але й для висвітлення відповідної частини
зафарбованої поверхні зображення. Дітям краще за все слід пропонувати гумку
середньої м’якості і, бажано, у формі трикутника або ромба. При виправленні
помилок їм необхідно пояснити найбільш зручний підхід до здійснення рухів руки
‒ рухи здійснюються від себе, тримаючи іншою рукою папір у нижній його частині.
Кольорові ручки (фломастери) в діяльності дітей
використовуються здебільшого для виконання лінійного зображення. Перевага цього
інструмента, в порівнянні з кольоровим олівцем, полягає в тому, що він залишає
на папері насичену, соковиту лінію, не потребуючи для цього відповідних
фізичних зусиль. Але робота в техніці кольорової ручки вимагає від дитини
певної розвиненості координування дій ока та руки, оскільки виправлення
припущених помилок у цьому випадку практично неможливе. Тому зазначена техніка
може бути запропонована дітям при наявності у них відповідного досвіду,
набутого в техніці олівця.
Гуаш ‒ фарби компактні, непрозорі, бо
у більшості випадків до основного пігменту додають білила. При висиханні вони
набувають матової оксамитовості. Гуаш зручна в роботі, особливо на перших
етапах оволодіння образотворчою діяльністю, оскільки дає можливість при
необхідності здійснювати виправлення. Шар фарби середньої товщини сохне від 30
хвилин до 3 годин залежно від вологості повітря. Слід уникати насиченого
нанесення шару фарби, оскільки зображення буде тріскатися і осипатися.
Акварель, як і гуаш, відносять до груп
клейових, лесировочних фарб, оскільки зв’язуючим компонентом пігменту служить
природний прозорий клей, – гуміарабік і декстрин, який легко розчиняється
водою. Акварель ‒ єдиний вид фарб, який відзначається своєю прозорістю,
чистотою та яскравістю кольору. Але акварельний живопис є одним з найскладніших
видів техніки. Він потребує тривалої практики, необхідної для придбання не
тільки суто технічних умінь та навичок, але й почуття гармонійного володіння
кольором. Хоч у практиці дітей дошкільного віку принципової різниці між технічними
прийомами роботи гуашшю та аквареллю не існує, проте доцільне ознайомлення їх
із особливостями роботи фарбами починати з гуаші, використовуючи для того деякі
переваги цієї техніки.
Пензлі як інструмент, що
використовується в техніці акварелі та гуаші, підрозділяються за формою на
круглі й плоскі. Крім того, існують класифікації пензлів за якістю (залежно від
ворсу ‒ щетинисті, колонкові, білячі) і за розміром (тонкі, середні, товсті).
Найбільш
поширеними прийомами роботи
гуашшю і аквареллю у практичній діяльності дітей вважають такі:
мазок ‒ прийом, який застосовується для
нанесення мазка-відбитку, виконаного боковою частиною ворса. При цьому форма і
величина мазка залежать від форми й розміру пензля. Кінцевою частиною ворса
виконують мазок-крапку, мазок-штрих, мазок-лінію;
заливка ‒ прийом, яким наносять рівний
кольоровий тон або декілька тонів, що плавно поєднуються один з одним. Для
нанесення кольорового шару на поверхню паперу, перш за все, готують у
необхідній кількості рідку кольорову суміш. Папір розміщають під нахилом.
Насиченим сумішшю ворсом у верхній частині зображення легким рухом наносять
мазок. Гострим кінцем ворса поправляють незафарбовані місця. Повторюють
зазначені дії доти, поки необхідна площина не буде покрита кольоровим шаром;
розмивка (відмивка) застосовується у тих
випадках, коли виникає необхідність покрити поверхню поступово ослабленим тоном
(наприклад, при зображенні неба). У діяльності дітей дошкільного віку він
полягає в тому, що спочатку насиченим тоном покривають верхню частину
зображення, а потім, починаючи з нижньої межі вже покритої поверхні, поступово
зафарбовують послабленим тоном останню частину площини. Межа, яка створилася
між двома суміжними тонами загладжується вогким ворсом;
прийом «роботою по-сухому» в діяльності
дітей частіше за все використовується у тих випадках, коли виникає необхідність
покласти один фарбуючий шар на інший. І для того, щоб краї другого шару не
розпливлися, необхідно перший шар добре просушити;
прийом «роботою по-вогкому»
використовується для досягнення плавного переходу одного кольору в інший.
Другий шар кольору при цьому наноситься на ще не висохлий шар (наприклад, при
зображенні фруктів, світлотіньових меж крони дерев).
Немає коментарів:
Дописати коментар